08/03/2016

Empresaris i acadèmics comparteixen a UIC Barcelona la seva experiència en missions, lideratge i sostenibilitat

L’Aula Magna de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona) va acollir el 4 de març de 2016 passat prop de 250 persones, entre empresaris, directius i acadèmics i investigadors, que van participar en el IV Simposi “Empresas con rostro humano: Misiones, liderazgo y sostenibilidad”, organitzat per la Càtedra Direcció per Missions i Govern Corporatiu de la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials. La jornada va estar patrocinada per Aigües de Barcelona, Ferrer i Semillas Fitó.

El simposi, que se celebra anualment, té com a objectiu oferir una visió humanista de la direcció en l’empresa, basada en la missió personal, el sentit de la vida de les persones, el lideratge i la influència que exerceix cada individu en el seu entorn. En aquesta edició, el desenvolupament sostenible i la preocupació per les generacions futures ha estat el fil conductor de la jornada. 

El president de Ferrer, Sergio Ferrer-Salat, va ser l’encarregat d’inaugurar la jornada amb una ponència sobre filantropia i món empresarial. El ponent va afirmar que en el cas de les empreses: “No es pot créixer indiscriminadament sense tenir en compte les repercussions de les nostres accions”. També, va dir: “La filantropia es regeix per retornar a la societat  allò que se n’ha obtingut, d’una manera sostenible". 

En la seva ponència, el Dr. Carlos Rey, director de la Càtedra Direcció per Missions i Govern Corporatiu, va aprofundir en el sentit de la direcció per missions i va parlar de com traslladar la missió de l’empresa a la missió personal. El Dr. Rey va afirmar: “Cada persona té una missió personal que pot connectar-se amb la missió de l’empresa” i així, la missió de l’empresa es pot veure com la “suma de les missions personals dels treballadors”. 

Per la seva banda, el Dr. Antonio Argandoña, professor emèrit de l’IESE Business School, es va centrar en el tema de la sostenibilitat. El Dr. Argandoña va destacar la importància de posar el focus primer a les persones per poder arribar, posteriorment, a l’empresa i a la societat. 

Entre els ponents, també hi va participar Ángel Pes, sotsdirector general de CaixaBank i president de la Red Española del Pacto Mundial. Pes va explicar el paper del Pacte Mundial per integrar l’empresa privada en els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. En paraules seves: “Les empreses han d’exercir un paper fonamental en l’èxit de les metes globals”. 

En el simposi també va tenir lloc una entrevista a Ángel Simón, president del grup Agbar. A la xerrada, dirigida per Carlos Rey, el president d’Agbar va compartir l’experiència del grup en la tasca de posar el desenvolupament sostenible com a centre de l’estratègia d’actuació. Simón va afirmar que a Agbar, la sostenibilitat és un “compromís en l’estratègia”. 

A la tarda, hi va haver una taula rodona amb la participació de Javier de Rocafort, executive chairman de Quimera Group, i José M. Torres, president de Numintec i membre de la junta directiva de PIMEC. Tots dos van parlar de forma pràctica sobre com fer present la sostenibilitat a l’empresa. Segons l’opinió de Rocafort, “la sostenibilitat és una qüestió inherent a la tasca empresarial, no una elecció”. 

L’última sessió va anar a càrrec d’Alex Havard, president del Virtuous Leadership Institute, que va parlar de la importància de les virtuts personals en el lideratge. “El caràcter està fet de virtuts, no de valors. Cal consolidar el lideratge en les virtuts cardinals: prudència, fortalesa, temprança i justícia”. Dirigint-se als directius i empresaris de la sala, Havard va afirmar: “No hi ha lideratge ni servei més gran que ajudar les persones a descobrir qui són, quina missió tenen”. 

Finalment, Eduard Fitó, vicepresident de la International Seed Federation i director de Business Development and Corporate Affairs de Semillas Fitó, va ser l’encarregat de clausurar el simposi.