27/06/2014

Enrique Rovira-Beleta guanya el concurs per millorar les estacions del BRT de Lima (Perú)

Enrique Rovira-Beleta, professor de l'assignatura d'Accessibilitat i del Postgrau en Accessibilitat i Disseny per a Tothom de l'ESARQ-UIC, ha guanyat el concurs per millorar les estacions del BRT (bus rapid transit) de Lima (Perú) juntament amb Acceplan.

La capital del Perú s’ha plantejat, de la mà del Banc Mundial, fer un pas més enllà per integrar el sistema en la trama urbana i ha plantejat un concurs internacional per millorar l’accessibilitat i la mobilitat a l’entorn de les estacions d’autobús o bus rapid transit (BRT). El BRT és un sistema de transport ràpid i de qualitat en autobusos que circulen per carrils separats del trànsit i amb característiques que els fan similars als sistemes sobre rails. Aquest sistema està guanyant popularitat mundialment com una alternativa al metro més econòmica.

El projecte inclou l’estudi de les peticions de mobilitat de les persones amb discapacitat i gent gran al llarg de les 38 parades, els seus problemes i preferències, llocs d’origen i destinació, accessibilitat en un radi de 500 metres de les estacions i altres treballs complementaris. Mitjançant un sistema d’optimització multicriteri es pretén arribar a la conclusió de quina és l’estació sobre l’entorn urbà en la qual s’haurà d’intervenir, millorar-ne el trànsit i la complementarietat amb altres mitjans de transport, i incrementar-ne les mesures d’accessibilitat i seguretat. S’ha de millorar, en definitiva, la integració d’aquest mode de transport amb les zones en què s’insereix i l’accessibilitat per a tot tipus d’usuaris.

L’objectiu central del projecte guanyador de Rovira-Beleta és seleccionar una estació entre les cinc principals de la línia en què es duran a terme un conjunt de millores urbanes i de mobilitat dirigides a millorar l’accessibilitat, la seguretat de vianants i la integració de l’estació del metropolità en la trama urbana.

Es tracta d’un projecte pilot que potser es replicarà posteriorment en altres llocs. La clau, en primer lloc, és com seleccionar l’estació en l’entorn de la qual la intervenció sigui més efectiva. En segon lloc, el projecte comprèn el disseny de solucions en les cinc estacions principals, no només el d’aquella en què s’ha d’actuar: reordenació de voreres i calçada, integració i calma del trànsit, mobiliari urbà, connexió intermodal, etc. En tercer lloc, es desenvoluparà de forma completa la proposta d’intervenció del projecte pilot resultant del procés de selecció i es presentarà públicament.

Aquests dies Enrique Rovira Beleta, director de l’àrea d’accessibilitat de l’ESARQ-UIC, es troba a Lima ultimant els detalls del projecte juntament amb Acceplan i la municipalitat de Lima. L’equip de treball es complementa amb especialistes d’altres empreses, com Gea21, o tècnics autònoms amb gran qualificació, d’origen peruà i brasiler.