- Més vistos
- Darrera visualització
Èxit a les VI Jornades de Professorat CNDCUE 2012
Uns 200 professors del grau en Infermeria d'unes 60 universitats espanyoles van assistir a les jornades CNDCUE celebrades a l'Aula Magna de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) els dies 9 i 10 de febrer, per reflexionar sobre el treball final de grau: la implantació, la gestió i l'avaluació.
Divendres passat, dia 10 de febrer, es va dur a terme la segona jornada de les VI Jornades de Professorat de Centres Universitaris d'Infermeria, promogudes per la Conferència Nacional de Directors de Centres Universitaris d'Infermeria (CNDCUE) i organitzades pel Departament d'Infermeria de la Facultat de Medicina i Ciències de la Salut de la UIC.
La jornada es va iniciar amb una conferència sota el títol: «És possible avaluar per competències en els TFG?», a càrrec de la Dra. Mercè Rullan, del Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics de l’Escola d'Enginyeria, membre i co-coordinadora del Grup d'Interès en Innovació Docent GI-IDES: Treballs Final de Grau, de la Universitat Autònoma de Barcelona.
En l’exposició, la Dra. Rullan va proposar diferents models d'informe per avaluar el progrés de les competències de l'estudiant des d'un punt de vista qualitatiu al TFG.
També va explicar que "aquest canvi en l'avaluació del treball final de grau té com a objectiu que tots els professors avaluïn en funció d'aquestes pautes". Així mateix ha remarcat que "per poder avaluar les competències és important decidir quines són les més importants i establir uns criteris".
Després d'aquesta sessió es va dur a terme una taula rodona en la qual es va tractar el tema de les experiències docents en la implantació del TFG, moderada per Amor Aradilla, professora titular d'Infermeria i coordinadora de la Unitat de Qualitat Docent i Innovació Educativa (UQDIE) de les Escoles Universitàries Gimbernat i Tomàs Cerdà, adscrita a la UAB. El primer a intervenir va ser Alfonso Meneses, professor de la Facultat d'Infermeria, Fisioteràpia i Podologia de la Universitat Complutense de Madrid, que va parlar sobre la coordinació de l'assignatura dels TFG.
La següent intervenció va ser a càrrec de Jordi Pons, del Departament d'Enginyeria de la Informació i de les Comunicacions de l'Escola d'Enginyeria i membre del Grup d'Interès en Innovació Docent GI-IDES: Treballs Final de Grau, de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). El Dr. Pons va parlar sobre la guia docent del TFG.
A continuació, Rosa Pita, professora de l'Escola Universitària d'Infermeria de la Corunya, va parlar sobre les tipologies dels TFG i de la selecció del tema. Finalitzada la ponència, va ser el torn d’Amelia Guilera, directora de l'Escola Universitària d'Infermeria de Sant Joan de Déu, que va tractar el tema del procés de tutorització dels TFG i l'assignació del tutor.
El següent acte de les Jornades va ser una presentació de comunicacions orals simultànies a l'Aula Magna i Saló de Graus, moderades per Encarna Rodríguez i Anna Aliberch, professores del Departament d'Infermeria de la UIC, en què es va parlar d'avaluació per competències: iniciatives i resultats. S’hi va debatre l'oportunitat de realitzar treballs de recerca com una tipologia concreta de TFG.
Un cop finalitzades les ponències, va tenir lloc l'última taula rodona de les Jornades, en la qual es va parlar dels aspectes de gestió del TFG. La moderadora va ser la Dra. Isabel Pérez, directora del grau en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de Blanquerna, de la URL.
Hi va intervenir la Dra. Carmen Solano, vicedegana d'Ordenació Acadèmica en Infermeria de la Facultat de Ciències de la Salut de la Universitat d'Alacant, que va parlar del càlcul de càrrega docent dels professors. El Dr. Enrique Pacheco, director de la Facultat d'Infermeria, Fisioteràpia i Podologia de la Universitat Complutense de Madrid (UCM), va parlar de la gestió dels temes dels TFG i de l’assignació de tutors. La següent intervenció va ser a càrrec de la Dra. Paloma Echevarría, degana de la Facultat d'Infermeria de la Universitat Catòlica San Antonio de Múrcia (UCAM), que va parlar de la gestió del professorat i la coordinació de l'assignatura del TFG.
Finalment, Joan Molina i Carles Rius, del Servei d'Innovació Informàtica de la UIC, van realitzar una presentació d'un programari informàtic innovador, per gestionar i avaluar el TFG, amb gran versatilitat per adaptar-se a qualsevol tipologia de TFG. Aquest programari facilitarà la coordinació, tant de l'elecció i com de la validació de tema per part de l'alumne, l’assignació de tutor, el seguiment de tutories amb informes associats a cada tutoria, el disseny de tribunals, etc., i facilitarà d'aquesta manera la tasca del coordinador d'assignatura i responsable de titulació.
Les Jornades van finalitzar amb les conclusions i unes paraules d'agraïment de la Dra. Cristina Monforte a tots els assistents i col•laboradors de l’esdeveniment i de Pilar Tazón, presidenta de la CNDCUE.
La Sra. Tazón també va agrair la participació a tots els presents i va qualificar les Jornades de "profitoses" per l'estructura de les ponències que "n’han marcat l'eix, enfocat cap a les competències i l’avaluació per competències dels treballs fi de grau".
També va recordar que "el compromís dels degans i directors que han participat en les jornades va més enllà del marc institucional i hi som per ajudar-nos els uns als altres perquè la formació rebuda s'ajusti a les modificacions i a les innovacions".
Finalment va declarar que "tots hem escoltat moltes coses, durant aquests dos dies, que ens han fet reflexionar i extreure les competències específiques vinculades al TFG i a cada model" i va finalitzar amb un agraïment a la UIC i al Departament d’Infermeria per l'organització de les Jornades.