27/06/2014

Jaume Camps ofereix una conferència al IV Congrés Internacional d'Educació Diferenciada

El professor de la Facultat d'Educació Jaume Camps va oferir una conferència el 20 d'abril passat al IV Congrés Internacional d'Educació Diferenciada, que va tenir lloc a Lisboa (Portugal), organitzada periòdicament per l'European Association of Single-Sex Education (EASSE). La finalitat d'aquest esdeveniment és crear un fòrum en què es presentin noves idees i propostes que contribueixin a l'excel·lència en l'educació.

Aquest Congrés presenta l’educació diferenciada com una forma d’organització escolar que permet el desenvolupament de l’ensenyament personalitzat a l’aula i que s’ha vist a poc a poc com un model en l’avantguarda de l’educació, ja que facilita una millora substancial dels resultats acadèmics. De fet, l’organització posa com a exemple l’Administració d’Obama, que ha promogut aquest tipus d’educació a les escoles públiques i altres iniciatives importants dutes a terme a països com Alemanya, el Regne Unit o Austràlia.

Concretament, a Lisboa es van reunir especialistes de França, Itàlia, Anglaterra, Espanya, Polònia, Brasil, Mèxic, els Estats Units, etc., que van presentar exemples de bones pràctiques que han contribuït en gran manera a l’èxit de l’eficàcia escolar. En aquest sentit, el professor Camps afirmava que “l’educació diferenciada no mira de tornar a l’escola segregadora del passat, en què s’impartia una educació diferent per a cada sexe perquè desenvolupessin els diferents rols, sinó que respon a la participació activa de l’home i de la dona en tots els àmbits de la societat”.

Camps, durant la seva exposició, va fer un recorregut històric per les diferents etapes de l’educació fins al segle XXI, i va explicar que han anat evolucionant segons els canvis socials. “Avui, l’educació no està basada en la diferència o en la igualtat –afirma el professor d’Educació–, sinó en la personalització: cada alumne és una persona igual que totes les altres, però diferent. Som davant d’una educació personalitzada”.

Quant a les crítiques que algunes veus fan a aquest tipus d’educació, per tractar-se d’una cosa “artificial” –diuen–, Jaume Camps assegura que no és així. “No oblidem que existeix una societat fora del col·legi, sinó que quan separem per sexes –explica–, simplement tenim en compte altres factors contra els quals l’escola mixta no pot lluitar: rols a classe, igualtat d’oportunitats, sortides professionals, models d’èxit, evitar pressions, etc.”.

Segons el professor Camps, la diferenciació és tan important que ha situat els col·legis diferenciats en una posició de rellevància. “Això no significa que l’educació diferenciada hagi de ser universal, sinó una opció totalment legítima que coexisteixi amb els partidaris de l’educació mixta”.

EASSE és una organització sense ànim de lucre, amb seu a Londres, que reuneix la gent i les institucions educatives de més de setze països europeus interessats en el desenvolupament i la promoció de l’educació diferenciada, un estil d’organització d’escola que és present a gairebé tots els països del món. Actualment, EASSE té 432 escoles associades a diferents països de la Unió Europea, que eduquen més de 200.000 estudiants.