28/07/2021

Jordi Calvo: “Transmetre una actitud positiva és bàsic per tenir una bona prospecció laboral i liderar equips”

Entrevista a l’alumni de la Facultat (promoció 2013) i Controller a Confeccions Industrials Valls

Parla’ns de la teva experiència professional. A què et dediques?

El 2012 vaig entrar a fer pràctiques al Departament de Compres i Comptabilitat de Confeccions Industrials Valls, una pime dedicada al subministrament de vestuari laboral i equips de protecció individual (EPI). El 2013 em van contractar i a partir de llavors m’he anat especialitzant, i actualment soc controlador. Entre les principals funcions que duc a terme destaquen el control del cost del producte, de les compres (tant nacionals com d’importació) i de l’àrea financera de l’empresa.

Com és el teu dia a dia a la feina? Quins reptes diries que són els més difícils en el teu lloc?

Gran part de la meva jornada de feina la dedico al control i la supervisió de despeses, costos, marges i pressupostos. També estic en contacte diari amb els principals proveïdors per fer seguiment i control de les compres i els costos. Reporto diàriament a Gerència la informació necessària per a la presa de decisions sobre l’estratègia de l’empresa i també hi participo. Actualment els reptes més difícils són el control de marges del producte. L’objectiu és mantenir-los o millorar-los però els increments de costos recents en les matèries primeres i de transport en la importació estan sent grans reptes per buscar la millor alternativa possible per sostenir costos. Protegir els marges del producte és una de les variables més importants.

Quin perfil ha de tenir un bon controlador? 

Aquest lloc de treball és cada vegada més clau en una organització. Com la seva paraula indica, has de tenir el control de les variables més importants d’una empresa. Un bon controlador ha de tenir una capacitat analítica excel·lent per tenir un coneixement profund de les operacions de l’empresa, analitzar-les i prendre les millors decisions en l’estratègia de l’empresa. També és important tenir experiència en l’aplicació d’eines de control per saber optimitzar processos així com tenir una bona capacitat de comunicació, habilitat clau per poder comunicar tant a direcció com als treballadors sobre la visió de l’organització.

Quins valors i aptituds creus que són més necessaris per tenir èxit en el món laboral?

Destacaria que les més importants són la responsabilitat, la flexibilitat, la proactivitat, l’honestedat i la capacitat de resolució de problemes. Totes aquestes aptituds acompanyades d’una bona actitud són fonamentals per tenir èxit professional. Transmetre una actitud positiva és bàsic per tenir una bona prospecció laboral i liderar equips. 

Què opines de la digitalització? Quines creus que són les àrees en què és més necessària?

Actualment, la digitalització està sobre la taula a totes les organitzacions; i encara s’ha vist més necessària i accelerada durant l’últim any a causa de la pandèmia del coronavirus. És positiva i necessària per augmentar la productivitat, adaptar-se més bé al mercat i millorar l’accessibilitat a la informació. En el nostre cas, l’àrea en què s’ha vist més necessària és en l’àrea comercial i de vendes. S’ha acabat anar a visitar clients de manera generalitzada, ja que les videoconferències han vingut per quedar-se. A banda, estalvies temps de desplaçaments i costos. A part d’això, les vendes pel canal en línia cada vegada van més en augment en detriment de les  offline. Tenir un canal B2B en el qual el client ja pot passar les comandes pel web i saber els terminis de lliurament i seguiments ha estat fonamental per captar més vendes. El client necessita tenir tota la informació necessària de manera accessible i això només és possible amb la digitalització.

Quina creus que és la regla número u de la motivació?

Tots sabem que hi ha molts motius que condueixen a la motivació d’una persona, però hem d’aconseguir automotivar-nos. Aquesta habilitat fa motivar-te a tu mateix per aconseguir els objectius que t’estableixis. L’automotivació es pot desenvolupar de diferents maneres, però sens dubte passa per intentar fer créixer les persones del teu entorn, ajudant-les i donant tot el que puguis de tu mateix. La mateixa satisfacció que sents és la motivació per seguir endavant amb els teus objectius. 

Quin consell donaries als alumnes que estan acabant el grau o el màster?

Pel que fa a l’àmbit professional, no deixis de formar-te sempre que puguis. La vida laboral és molt llarga per dedicar-la només a la feina. La combinació de les dues coses, feina i formació, permet actualitzar-te i aplicar els teus coneixements a la feina. En l’àmbit personal et diria que tinguis temps per passar amb els teus i dedicar-lo a les teves aficions. Moltes vegades és difícil conciliar la vida professional amb la personal, però és clau per tenir èxit a totes dues.

Com valores el teu pas per UIC Barcelona? Què creus que t’ha aportat respecte a altres universitats?

El meu pas per la Universitat el valoro molt positivament, només tinc paraules d’agraïment cap a UIC Barcelona. En primer lloc, el tracte personal que et brinden els professors m’ha permès conèixer professors excel·lents i que m’han ajudat molt en la meva trajectòria tant acadèmica com personal, amb algun dels quals mantinc el contacte. En segon lloc, vaig tenir l’oportunitat de ser becari i formar part del grup de recerca MERIT (Methodology for the Evaluation and Rating of Intangible Talent) durant dos anys, en el qual en certa manera vaig començar la meva trajectòria professional en matèria de recerca. També vaig tenir l’oportunitat de fer una estada del programa ERASMUS a Londres, on vaig estar estudiant a la Westminster Business School; una experiència que em va ajudar a millorar tant en l’àmbit acadèmic com el personal.

Entrevista extreta de la revista B-UIC