25/11/2014

La Casa Lleó i Morera acull un seminari sobre la 'Mansana de la Discòrdia' impulsat per l´ESARQ-UIC

La Casa Lleó i Morera, edifici modernista situat al Passeig de Gràcia de Barcelona, ha acollit dimecres i dijous un seminari que, impulsat per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de la Universitat Internacional de Catalunya (ESARQ-UIC) ha permès aprofundir en l’arquitectura modernista de la ciutat i, més concretament, en l’anomenada “Mansana de la Discòrdia”. A més de la Casa Lleó i Morera, obra de Lluís Domènech i Montaner, aquest emblemàtic conjunt de cases està format per la Casa Batlló, d’Antoni Gaudí, i la Casa Amatller, de Josep Puig i Cadafalch: tres obres de referència d’aquest corrent artístic concebudes pels tres grans arquitectes de l’època.

Sota el títol “La Mansana de la Discòrdia, el Modernisme com a transgressió a la regularitat de l’Eixample”, el seminari ha proposat l’estudi de les cases que formen l’illa sota diferents aspectes: context històric i sociocultural, propietaris, mestres d’obra, façanes, plànols, construcció, ornamentació, normatives, etc. Tot, amb l’objectiu de demostrar que el Modernisme va ser el motor de la transgressió en la regularitat urbana i estètica de l’Eixample. El seminari ha inclòs set ponències de 30 minuts amb investigadors i col·laboradors del grup de recerca “Història, Arquitectura i Disseny” de l’ESARQ-UIC. En concret, han participat com a ponents els professors de l’ESARQ-UIC Guillem Carabí, M. José Díez, Manuel Arenas i Judith Urbano; així com Santiago Alcolea, director de la Fundació Institut Amatller d’Art Hispànic, la doctora en Història de l’Art Fàtima López i el professor de l’Escola d’Arquitectura de la Universitat d’Alcalá José Juan Barba, de Metalocus.

Paral·lelament a les ponències, els assistents al seminari han tingut l’oportunitat de fer una visita comentada a la Casa, i així han pogut conèixer la història de l’edifici i admirar, en el seu emplaçament original, el laboriós treball artístic fet per mestres i artesans de renom. Vitralls, mosaics, escultures, esgrafiats... són algunes de les arts decoratives que els visitants han pogut contemplar.

L'èxit del seminari, al qual van assistir unes 50 persones, ha fet plantejar a l'ESARQ la possibilitat que se'n celebri una segona edició en breu, durant el primer trimestre de 2015.