29/01/2024

La comunicació, la confiança i la benevolència dels odontòlegs influeixen en la satisfacció del pacient

Aquesta és una de les principals conclusions de l’estudi realitzat conjuntament per investigadors de la Facultat d’Humanitats i de la Facultat d’Odontologia

Disposar de les tecnologies més innovadores i actualitzar contínuament els coneixements són factors rellevants pels odontòlegs en el desenvolupament de la seva professió. No obstant això, aspectes com la comunicació, l’empatia o la confiança esdevenen fonamentals a l’hora d’oferir la millor atenció al pacient.

Conscients de la importància del factor relacional en la satisfacció dels pacients, investigadors de la Facultat d’Humanitats i de la Facultat d’Odontologia han dissenyat una eina capaç d’avaluar les dimensions més humanístiques en el desenvolupament del tractament odontològic.

L’article “Evaluation of relational factor in patient satisfaction with the treatment received by dental students” recull les principals conclusions obtingudes després de revisar la literatura i dissenyar un qüestionari per avaluar la satisfacció del pacient amb l’empatia dels estudiants d’Odontologia. Liderat per Ignacio Macpherson, investigador  de la Unitat de Bioètica de la Facultat d’Humanitats, l’estudi ha comptat amb la col·laboració de Lluís Giner, degà de la Facultat d’Odontologia; Elisa Sanagustín, doctora i gestora de centre de la mateixa facultat, i Maria Victoria Roqué, investigadora de la Unitat de Bioètica de la Facultat d’Humanitats.

Amb la tesi doctoral de l’Elisa Sanagustín com a punt de partida, els investigadors han realitzat una anàlisi quantitativa i qualitativa per avaluar la satisfacció dels pacients atesos per estudiants d’últim curs d’Odontologia per mitjà d’un qüestionari completat en finalitzar la consulta.

Els resultats destaquen que, tot i que la competència tècnica i la qualitat del tractament són fonamentals, els pacients valoren la qualitat de la interacció interpersonal. Concretament, els pacients que van experimentar una comunicació clara, una atenció empàtica i una relació positiva amb els estudiants d’Odontologia que els van atendre, van expressar nivells significativament més alts de satisfacció.

Tal i com afirmen els autors de l’estudi, “els resultats obtinguts destaquen la rellevància de les dimensions més humanistes en les relacions sanitàries i mostren la importància de formar els futurs professionals de l’odontologia en l’adquisició de competències humanístiques que optimitzin la relació entre el dentista i el pacient”.

Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS)