- Més vistos
- Darrera visualització
La interdisciplinarietat protagonitza la 8a jornada de la Xarxa d’Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes
La Facultat de Ciències de l’Educació de UIC Barcelona ha acollit la vuitena edició de la Jornada ApS. L’acte ha tingut lloc al Campus Sant Cugat i, enguany, s’ha centrat en la visibilització de projectes d’aprenentatge servei interdisciplinaris entre assignatures o graus. Hi han participat representants de les diferents universitats catalanes
En començar l'acte, Enric Vidal, degà de la Facultat de Ciències de l’Educació, va explicar que “una universitat ha de servir per a moltes coses, però sobretot ha de tenir la funció de transformació i servei social”, que és el que es pretén amb l’ApS. En aquesta mateixa línia, Esther Jiménez, vicerectora de Comunitat Universitària, va animar tothom que hi era present a treballar bé: “Amb la vostra tasca voleu dotar els vostres alumnes d’una mirada transformadora”.
La jornada, organitzada per les professores de la Facultat de Ciències de l'Educació Mariona Graell i Maria Teresa Fuertes, representants de la Xarxa ApS(U) CAT, va servir perquè les diferents universitats catalanes exposessin l’experiència i els resultats obtinguts en els seus projectes d’ApS. Tots els ponents coincidien en l’enriquiment dels projectes fruit de la interdisciplinarietat i la col·laboració dels alumnes amb altres facultats de la universitat i institucions alienes. Fuertes va destacar que, des de la seva creació, l'any 2015, la Xarxa ha tingut com a objectiu la millora de la docència, la recerca i la transferència del coneixement, a través de l'ApS i que el suport institucional és imprescindible per garantir la qualitat i la sostenibilitat dels projectes.
Un cop plantejats els projectes, durant la taula rodona, els mateixos experts van respondre totes les preguntes dels assistents i es va obrir un debat sobre algunes de les qüestions esmentades durant les exposicions. Els ponents van explicar quines metodologies han seguit a la hora de convergir els treballs amb el contingut de les diverses assignatures i com aquests s’han integrat en els plans d’estudis.
També es va posar l’atenció en la forma d’aconseguir desenvolupar la interdisciplinarietat sense perdre el seguiment actiu en els diferents projectes. Com va explicar un dels representants: “Els alumnes han de respondre a un problema i aquest aprenentatge és molt més real i útil. Ens estan demostrant que hi ha un interès per aproximar-se al saber”, va explicar un dels representants.
La jornada va concloure amb un taller sobre aprenentatge servei interdisciplinari. Així, per equips i a mode de joc dinàmic de creativitat i dialògic, va ser una oportunitat en què els assistents van compartir les seves experiències.
La Xarxa d’Aprenentatge Servei de les Universitats Catalanes, activa des de l’any 2015, té representació de totes les universitats de Catalunya. Els objectius d’aquesta iniciativa són visibilitzar i compartir experiències i projectes d’aprenentatge servei interdisciplinaris de complexitat diversa entre assignatures o graus i plantejar objectius i reptes de cara al futur per tal d’afavorir els nous models educatius.