27/06/2014

La por pot bloquejar el pacient durant la consulta a oncologia

L'Institut Global de Salut Pública i Política Sanitària de la UIC ha editat «Hablemos. Estrategias para aprovechar mejor la consulta en oncología», material educatiu per a pacients realitzat amb la col·laboració del Fòrum Espanyol de Pacients i el patrocini de Roche.

L’Institut Global de Salut Pública i Política Sanitària (IGS) de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC) ha editat el material educatiu per a pacients « Hablemos. Estrategias para aprovechar mejor la consulta en oncología», amb la col·laboració del Fòrum Espanyol de Pacients i el patrocini de Roche.

El càncer representa una de les malalties que provoca més por i preocupació pel futur, malgrat els avenços i els nous tractaments disponibles. “La comunicació constitueix un aspecte clau en el procés assistencial per la qual cosa és fonamental que, tant professionals sanitaris com pacients, disposin d’estratègies que facilitin una relació basada en el respecte, la confiança i la resolució de problemes pràctics relatius a la malaltia”, assegura la Dra. M. Dolors Navarro, directora de l’Institut Global de Salut Pública i Política Sanitària de la UIC.

El document Hablemos és un material educatiu dirigit tant a persones afectades de càncer com als seus familiars o cuidadors. Per elaborar-lo s’han organitzat entrevistes semiestructurades amb professionals sanitaris de l’àmbit de l’oncologia (medicina, infermeria, psicologia, etc.) amb líders d’organitzacions de pacients, afectats i familiars.

Els participants entrevistats han confirmat que molts pacients tenen por de la paraula càncer i que presenten dificultats per fer preguntes quan el llenguatge és molt tècnic o quan es produeixen interrupcions durant la visita. “Por en sentir la paraula càncer, davant el que aquest diagnòstic pot suposar, por dels tractaments, ansietat, desesperació, desemparament o vulnerabilitat, són només alguns dels sentiments que passen pel cap d’un pacient oncològic acabat de diagnosticar”, assegura María Teresa Espinosa, presidenta de l’Associació de Dones Afectades per Càncer de Mama i Ginecològic de Ciutat Real (AMUMA), associació que pertany al Fòrum Espanyol de Pacients. “Un afectat ben informat beneficia enormement el Sistema Nacional de Salut”, afegeix Espinosa.

Un llenguatge senzill i lliure de tecnicismes pot ajudar els pacients i els familiars a seguir una millor autocura i complir amb el que s’espera d’ells durant el tractament. En opinió d’Isabel Rolán, presidenta de l’Associació Oncològica Extremenya (AEOX), “els professionals han de facilitar una informació clara i concisa i no sempre cal explicar en una única consulta el total del diagnòstic, sinó que el professional sanitari ha de prendre tot el temps necessari perquè la persona acabada de diagnosticar pugui reaccionar i assimilar el que li ha transmès, cosa que no sempre és possible a causa de la pressió assistencial que hi ha en algunes especialitats”. En aquest sentit, Rolán destaca la tasca que les associacions de pacients desenvolupen per millorar la comunicació entre el professional sanitari i el pacient. “Les associacions de pacients han de ser garants que se’ls faciliti una atenció integral, així com informació, orientació, suport social, psicològic, i han d’ajudar a compartir experiències entre afectats que els facin sentir que no estan sols”, explica.

El desenvolupament d’aquest document va sorgir a partir d’una idea del doctor Albert J. Jovell, i ha estat possible editar-lo gràcies al suport de Roche. Hablemos serà distribuït a través de les associacions de pacients i als centres assistencials del nostre país. Es pot accedir a la versió electrònica del document a través dels enllaços següents: www.uic.es/oncologia, www.roche.es i www.quesientenlospacientes.es.