28/04/2022

La transformació del món empresarial i la necessitat del propòsit corporatiu en les organitzacions s’analitza en el 8è Simposi Empreses amb Rostre Humà

Desenes d’empreses espanyoles es reuneixen en el simposi “Transformant el món empresarial a través del propòsit”, amb més de quaranta ponents que comparteixen les seves experiències empresarials i coincideixen en la necessitat de les companyies de fixar la felicitat com propòsit final, per sobre dels diners

El paradigma clàssic del segle XX de l’empresa, des del punt de vista pràctic, és un model que va quedant enrere. Les organitzacions ja no es fixen únicament en els shareholders (accionistes), sinó que parlen dels stakeholders (grups d’interès), i la fi última de les companyies ja no és guanyar diners, sinó la felicitat, posant en el centre de l’organització les persones. El món empresarial està canviant i el propòsit corporatiu és un dels responsables d’això. Aquesta és una de les grans conclusions recollides després de les intervencions dels més de quaranta ponents que van participar en el 8è Simposi Empreses amb Rostre Humà que va tenir lloc divendres passat, 22 d’abril de 2022, a UIC Barcelona, i va estar organitzat per la Càtedra Direcció per Missions i Propòsit Corporatiu i la Fundació DPMC.

En aquesta vuitena edició de l’esdeveniment, sota el títol “Transformant el món empresarial a través del propòsit”, desenes d’empreses van compartir les seves impressions sobre la idea de propòsit empresarial, sobre com poden implementar-lo de manera efectiva en les seves organitzacions a través de la direcció per missions, i van debatre sobre si el propòsit és una moda o una tendència.

Ponents com Joan Fontrodona i Govert Vroom, de l’IESE; Maria Fernández Capo, de UIC Barcelona, o Charles Wookey, de Blueprint for Business, van remarcar la idea que amb el propòsit ens trobem davant una necessitat real en el món corporatiu, una tendència humana i fins i tot davant la finalitat última de l’empresa. “Necessitem el propòsit per ser un win-win, per cobrir les necessitats i les expectatives de la societat i per una obligació moral dels directius i de la companyia”, segons va afirmar Govert Vroom, de l’IESE, en el seu discurs. “Qui no hagi estat fins ara reflexionant sobre el propòsit, o simplement hagi assumit que era només guanyar diners, necessita canviar i començar a entendre el paper de l’empresa d’una manera diferent”, assegura, per la seva part, Carlos Rey.

Durant tot l’acte, els ponents van remarcar la importància de posar les persones en el focus central de les empreses, i van defensar fins i tot la tesi que només aquelles empreses que tinguin un impacte positiu en la societat haurien d’obtenir beneficis. En aquesta línia, també es va parlar sobre la creació de valor per als stakeholders com a element intangible que està obligant les empreses a transformar-se de manera urgent, ja que la capacitat de diferenciació es veu amenaçada en el mercat actual.

El simposi va finalitzar amb la ponència de Pablo Cardona, d’UNIR, que va compartir amb els assistents la seva visió del lideratge en l’era digital i els canvis que s’estan produint en la manera de dirigir les companyies actualment, i amb les intervencions d’Imad Younis, de Alpha Omega, i de Jordi Bolea, de Teknics, les dues empreses patrocinadores de l’esdeveniment.