28/10/2014

L'assignatura Accessibilitat de l'ESARQ inicia la sisena edició amb l'objectiu de continuar educant en entorns accessibles

L'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de la Universitat Internacional de Catalunya (ESARQ-UIC) torna a posar en marxa l'assignatura Accessibilitat, gràcies al suport de la Fundació Adecco i Caixa d'Enginyers. Aquesta matèria va començar a impartir-se el 18 de setembre amb una pràctica en cadira de rodes i amb antifaç en la qual van participar tots els alumnes per tal d'experimentar amb les barreres més usuals amb què es troben les persones amb mobilitat reduïda o que pateixen discapacitat visual. L'objectiu del curs és que els futurs arquitectes incorporin criteris d'accessibilitat en els seus projectes per tal que els entorns siguin transitables i aptes per a les persones amb mobilitat reduïda.

La iniciativa, pionera en l’àmbit nacional, està dirigida per l’arquitecte Enrique Rovira-Beleta, professor titular de l’assignatura i especialista en accessibilitat. L’objectiu és conscienciar els futurs arquitectes sobre els obstacles amb què s’enfronten les persones amb mobilitat reduïda. D’aquesta manera, poden adoptar des del primer moment les mesures necessàries perquè els edificis que projectin siguin accessibles. La principal filosofia de Rovira-Beleta és que “incorporar criteris d’accessibilitat no minimitza la qualitat arquitectònica, el disseny o l’estètica, sinó que l’accessibilitat és beneficiosa per a tothom, tinguem o no discapacitats”.

El primer dia de curs es va fer una activitat conjunta en què tots els alumnes de l’assignatura van tenir la possibilitat d’enfrontar-se amb les barreres amb què es troben les persones amb mobilitat reduïda o discapacitat visual en un recorregut per l’escola en cadira de rodes i amb antifaç.

El segon dia de l’assignatura, els alumnes van poder aprofundir en l’accessibilitat amb relació a les discapacitats visual i auditiva gràcies a la conferència pronunciada per Manel Martí, de l’Aula d’Estudis Socials, creador i president de l’Associació Discapacitat Visual Catalunya, i gràcies a una segona conferència a càrrec d’Àgils Comunicació.

La Fundació Adecco i Caixa d'Enginyers donen suport a aquest projecte, en línia amb el seu compromís amb la integració laboral de les persones amb discapacitat.

Enrique Rovira-Beleta, professor de l’ESARQ-UIC, manifesta que “a través d’aquesta assignatura aconseguim que els alumnes descobreixin les capacitats de les persones amb discapacitat i que entenguin que l’accessibilitat no és només una necessitat per a les persones amb discapacitat, sinó un avantatge per a tots els ciutadans que es tradueix en una millora de la qualitat dels projectes”.