25/05/2016

L’economia del futur al workshop «The outcome economy»

Dimecres passat, 11 de maig, va tenir lloc el workshop “The outcome economy: the new wave of disruption” organitzat pels professors Carlos Cosials i Jasmina Berbegal.

El workshop es dirigia als alumnes de màster de la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials. L’acte es va iniciar amb una sessió a càrrec del professor Carlos Cosials sobre el concepte de outcome economy

Com Cosials va explicar, les empreses estan sent submises a canvis importants per la seva obligació a adoptar les tecnologies digitals. Aquest fet s’accentua en el sector industrial en què la dependència de les màquines i els seus automatismes és més gran i és on l’efecte és més desafiant. Aquest fet és al que fa referència el concepte d’Indústria 4.0. Sota aquest efecte, la majoria d’empreses industrials i de serveis estan engegant processos de transformació digital que els suposaran, en la majoria dels casos, l’adopció d’un nou model de servei/negoci.  

Mitjançant exemples, el professor va presentar aquesta nova forma d’operar i donar servei que es regirà per uns nous paràmetres econòmics. És el que s’anomena the outcome economy. “Es passarà de transaccions comercials, d’intercanvi d’actius, a ingressar sota un model contributiu o de compartició de resultats, en funció dels quals es transferiran els pagaments pels serveis donats”, va destacar el ponent. 

Aquesta nova realitat es presenta com un repte per a les empreses. Per aquest motiu, a la segona part del workshop, Ferran Rodríguez, representant de l’Hospital Clínic; Daniel Cardelús, de Suez Water (Aigües de Barcelona); Benet Boix i Jaime Coll, tots dos de Logismarket (Mecalux), van compartir les seves inquietuds amb els alumnes d’ADE, que tot seguit van tenir un temps per presentar-los propostes, basades en les tecnologies de la Indústria 4.0. 

En paraules dels organitzadors, el taller va ser “tota una fantàstica oportunitat d’apropar la veritable empresa als alumnes. Per una banda, les empreses van comprovar que les ments dels alumnes, no contaminades de realitat, són més ràpides i lliures creant propostes; i per altra, els alumnes van poder contrastar que la realitat empresarial està plena de restriccions que dificulten la majoria de les innovacions”.