02/02/2024

L’enginyer Marc Alier imparteix una conferència sobre ChatGPT a docents i investigadors de UIC Barcelona

L’enginyer informàtic i subdirector d’Innovació Docent ICE-UPC Marc Alier ha impartit una conferència titulada “ChatGPT: només és el començament. Oportunitats i reptes per a la docència”, a la qual han assistit una trentena de professors i personal investigador de la Universitat 
 

Marc Alier, enginyer informàtic i coordinador del programa de doctorat en Educació en Enginyeria, Ciència i Tecnologia de la UPC, ha impartit aquest dimecres, 31 de gener, una sessió, sobre ChatGPT i docència, dirigida a professors i investigadors i organitzada per la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials. La conferència ha reunit més de trenta professors i personal investigador interessats en la integració d’aquestes tecnologies en el sector educatiu.

Durant la sessió, Alier ha explicat com la irrupció del ChatGPT ha revolucionat el sector. “Ens trobem en un d’aquests moments històrics de transformació. És un fenomen impressionant: en només cinc dies ja comptava amb més de cinc milions d’usuaris”.

L’enginyer informàtic ha explicat el procés de creació i funcionament d’aquestes noves tecnologies. “Totes les dades que s’han utilitzat per entrenar la intel·ligència artificial condicionen absolutament la resposta. Tant és així que ha arribat a adoptar comportaments humans, fins al punt que “ChatGPT dona respostes més mandroses per Nadal”.

Aquestes qüestions han despertat dubtes en els assistents amb relació a l’eficàcia i a l’ús dels models com ChatGPT. El ponent ha subratllat que “el més important d’aquestes eines d’intel·ligència artificial generativa és el context; sense un context adequat mai et donarà una resposta correcta o útil”.

Alier ha conclòs que la intel·ligència artificial “és un descobriment que necessita ser observat per treure conclusions reals”. Per il·lustrar-ho amb més claredat, ha fet un paral·lelisme amb el foc: “Els humans descobrim el foc i el convertim en una eina”.

La sessió ha finalitzat amb un col·loqui entre els docents i el conferenciant, on s’han tractat temes com l’ètica i la legalitat d’aquestes eines. La irrupció de la intel·ligència artificial forma part dels eixos principals de la Facultat de Ciències Socials i Econòmiques que, periòdicament, organitza sessions i jornades sobre noves tecnologies.