- Més vistos
- Darrera visualització
Les TIC a les aules: problema o repte?
Prop de 150 persones van assistir a la taula rodona «Efecte pantalla: el col·legi del s. XXI» que, organitzada pel Sindicat de Pares, va tenir lloc a la Facultat d'Educació de la UIC. Arancha Ruiz, caçatalents; Guillermo Cánovas, president de Protégeles, i Dolors Reig, psicòloga i editora de El Caparazón, van ser els ponents del debat moderat pel degà de la Facultat d'Educació, Enric Vidal.
L’auditori de la Facultat d’Educació de la UIC va acollir unes 150 persones que van voler formar part del debat sobre el paper que han d’exercir les TIC a les aules de les escoles. La taula rodona “Efecte pantalla: el col·legi del s. XXI. Innovació, actualització, moda passatgera o distracció” pretenia, en paraules d’Enric Vidal, degà d’aquesta facultat, “no tant plantejar una dicotomia entre pantalles sí - pantalles no, sinó parlar i discutir sobre els avantatges i/o els inconvenients que pot presentar la instauració de les noves tecnologies de comunicació a les aules escolars”. “Les TIC –va afegir Vidal, plantejant una de les qüestions– formen part de la vida quotidiana de les noves generacions i gradualment tindran més pes a l’escola. Som davant d’una revolució semblant a la que va suposar la impremta”.
En aquesta línia, els diferents ponents van donar la seva visió. Un dels temes centrals va ser la necessitat de formar en criteri els nostres fills i alumnes: “Ells –va afirmar Dolors Reig– sempre dominaran més les TIC que nosaltres mateixos, però nosaltres els convertirem en savis a l’escola”. “Es tracta –deia Arancha Ruiz– d’educar per al nou mercat, i aquest mercat demana antropòlegs, persones capaces d’entendre les tendències que canvien dia rere dia”.
Entre les diverses opinions que van sorgir al llarg del debat, el que va quedar clar és que hi ha la necessitat de formar criteri, tant en professors com en nens i nenes. “L’educació –va plantejar Guillem Cánovas– serà amb les TIC o no serà, i cal saber usar-les: no ens ho podem plantejar com un enfrontament”.
“Cal –va concloure Vidal– la inclusió, en el currículum escolar, d’una assignatura de cultura digital amb la qual els alumnes aprenguin a gestionar la seva petjada digital”. És un treball conjunt: “Les pantalles poden aportar moltes coses bones –va afegir el degà–, però els docents han de formar-se per compensar els possibles efectes secundaris que puguin tenir: la immediatesa, la impaciència, etc. En el futur, també caldrà ensenyar als joves a desconnectar”.