03/03/2021

Mandy Deal publica un estudi sobre com influeix la interacció entre docent i alumne durant l’aprenentatge d’una llengua estrangera

L’article, publicat a la revista Journal of Pragmatics, investiga la postura epistemològica dels professors com a font principal de les limitacions que apareixen durant la interacció amb l’alumnat

Per tal que un estudiant aprengui una llengua estrangera, els docents experts en la matèria utilitzen tècniques educatives específiques. Una de les tècniques és la d’animar els alumnes a compartir experiències, opinions i creences pròpies. D’aquesta manera es pretén fomentar la interacció entre professor i alumne amb la creació d’un diàleg, fet que fa que el docent tingui la possibilitat de comprendre i, alhora, corregir les frases formulades per l’alumnat que siguin errònies.

Això no obstant, aquestes accions situen el docent com un “interactiu” sense accés a aquest tipus de coneixement intern de l’alumnat. En aquest sentit, Mandy Deal, de l’Institute for Multilingualism de UIC Barcelona i Jaume Batlle, de la Universitat de Barcelona, han publicat l’article "Teacher epistemic stance as a trouble in classroom interaction" a la revista Journal of Pragmatics, un estudi que fa una important contribució al coneixement del posicionament epistèmic dels professors de llengües estrangeres en interaccions centrades en el significat, un tipus d’interacció en la qual els alumnes són encoratjats a compartir les seves vivències, creences, idees i opinions.

Tot seguint els paràmetres propis de l’anàlisi de la conversa, Deal i Batlle mostren com, de vegades, els professors adopten un posicionament epistèmic inadequat, sobretot quan anticipen una informació que pertany al territori de coneixement de l’alumne o quan han d’oferir una solució a un problema de vocabulari que sorgeix a la interacció.

En aquests casos, el posicionament epistèmic inadequat per part del professor provoca problemes en el desenvolupament de la interacció, n’interromp la progressió i provoca un problema que s’ha de resoldre.

Amb el seu estudi, els autors aporten informació nova sobre com funciona la interacció entre els professors i els alumnes a l’aula de llengües estrangeres i què han de tenir en consideració els professors de llengües estrangeres a l’hora de fer que la seva participació a l’aula sigui més efectiva per a l’aprenentatge dels seus alumnes.