10/04/2015

Maria Pujol-Valls parla sobre com explicar la guerra i la violència a un públic infantil i juvenil

La professora de la Facultat d’Educació Maria Pujol-Valls va presentar una ponència,  el 28 de març passat, al congrés “The Child and the Book Conference: Children Literature. Fractures and Disruptions”, celebrat a la Universitat d’Aveiro, Portugal. 

A la ponència, que portava per títol “Violència en la distància: conservar la memòria col·lectiva en obres de ficció catalanes per a nens i joves”, la professora va explicar com va estudiar vint-i-set novel·les infantils i juvenils en català escrites durant les darreres tres dècades i en les quals l’acció té lloc als anys de la Guerra Civil i posteriors.

L’objectiu de la ponent era esbrinar la influència que pot tenir el tema de les obres envers els seus destinataris. També, el paper que hi desenvolupa el punt de vista narratiu. La professora ha analitzat, d’una banda, el context polític i les raons per escriure sobre la guerra, i de l’altra, l’ús i l’efecte de punts de vista narratius diferents per explicar aquest període històric als lectors més joves. Segons Pujol-Valls, “les novel·les escrites en català destinades al públic juvenil i infantil poden tractar el tema de la guerra i la violència sense ferir el lector”.

Aquest congrés sobre literatura infantil se celebra anualment en una universitat europea des del 2004. El d’aquest any ha tingut lloc a la Universitat d’Aveiro, a Portugal.