04/07/2024

Mònica Argemí presenta una comunicació en un congrés internacional a Roma

La Universitat Europea de Roma ha acollit la segona edició del Congrés de la European Association for Character and Virtue, en el qual participen experts en l’estudi del caràcter i de la virtut. La Dra. Mònica Argemí, cap del Servei de Desenvolupament Personal i Cultura Institucional de UIC Barcelona, ha presentat la ponència “The synergies of liberal and character education in Higher Education: Delphi study findings”, conjuntament amb una professora de la Universitat de Navarra 

La European Character and Virtue Association (ECVA) és una associació creada l’any 2022 amb l’objectiu de promoure la recerca, la formació i la creació de xarxes en el camp de l’educació del caràcter. Anualment, l’ECVA organitza un congrés, en alguna capital d’Europa, com una oportunitat d’escoltar i discutir treballs acadèmics sobre aspectes del caràcter i les virtuts. L’edició d’enguany, celebrada a la Universitat Europea de Roma, portava per títol: “Human flourishing and character education. Theories, languages, and practices”.

En la recerca d’Argemí, realitzada conjuntament amb Concepción Naval, professora de la Universitat de Navarra, les autores exposen els resultats trobats arran d’un estudi Delphi on s’analitzen les sinergies entre una educació liberal i del caràcter a la universitat. Segons explica Argemí, “l’objectiu de la comunicació és mostrar alguns resultats relacionats amb la temàtica del congrés. El consens obtingut en termes de la relació existent entre educació liberal i del caràcter a la universitat té coincidències amb dues aproximacions actuals: la que es presenta a Cultivating virtue in the University (Brant.J et al, 2022) i la del Character education in universities: A framework for flourishing (VV.AA., 2020. The Jubilee Centre for Character and Virtues and the Oxford Character Project)”.

Els resultats de l’estudi donen peu a concloure que l’educació liberal comparteix objectius amb una educació moral a la universitat. Per tant, en paraules de l’experta de UIC Barcelona, “pot influir positivament en el caràcter de l’alumnat i emergeix com un element essencial la preparació i el perfil del professorat”.