27/06/2014

Primer de Dret simula un judici davant la Cort Internacional de Justícia

El 29 de abril els alumnes de primer de Dret van tenir l'oportunitat de simular un judici davant la Cort Internacional de Justícia. Aquesta activitat, supervisada pel professors de Dret Internacional Públic de la Facultat de Dret de la UIC Carlos Espaliú i María Mut, forma part de l'avaluació contínua de l'assignatura i va consistir a defensar dos casos diferents.

Es tracta del que en anglès s’anomena moot court, és a dir, una simulació de judici en tota regla. En els judicis, basats en fets reals i en casos autèntics resolts davant la Cort Internacional de Justícia a l’Haia, als Països Baixos, els alumnes havien de prestar veu als diferents rols en un escenari també molt semblant al real. “La finalitat de la pràctica –explica el professor Espaliú– és que els alumnes assimilin millor els coneixements teòrics, es familiaritzin amb l’ús en l’àmbit laboral de la llengua anglesa i desenvolupin el gust per la professió jurídica”.

La pràctica es va desenvolupar d’aquesta manera: cadascuna de les parts presentava un escrit d’al·legacions i, posteriorment, defensava els seus arguments en la vista oral. Per a cada cas es constituïa un tribunal de deu jutges que s’encarregava de resoldre la controvèrsia plantejada i, després d’escoltar les parts, dictava sentència. Amb togues incloses i els idiomes de la cort, l’anglès i el francès, aquesta experiència ha permès als alumnes tenir una primera noció de com s’articula la pràctica del dret internacional.

Els dos casos estaven basats en fets reals, però les dades, les parts i alguns dels punts i fonaments jurídics estaven alterats. Concretament, el primer judici, es va basar en un cas molt important en la història de la Cort, el cas Nicaragua, que tractava les activitats militares i paramilitars de la Contra a Nicaragua en les dècades dels setanta i vuitanta del segle passat i el suport dels Estats Units; el segon judici era sobre la secessió de Crimea d’Ucraïna i la seva incorporació a Rússia.

Satisfet amb la resposta dels estudiants, el professor Espaliú afirmava “els alumnes han assolit els conceptes teòrics ensenyats durant el curs i que van adquirint la maduresa suficient de la resta dels seus estudis amb garanties d'èxit".