16/10/2023

Professors de la Facultat de Ciències de la Comunicació publiquen un article sobre el pòdcast immersiu com a eina de comunicació de les marques

Maria Fitó-Carreras, Alfonso Méndiz i Montserrat Vidal-Mestre han publicat a la revista Cuadernos.info un article titulat “El pódcast como herramienta de experimentación sonora para las marcas: la narrativa inmersiva en ‘Sonidos que nos transforman’ de Endesa”. L’estudi explora la immersió sonora en el pòdcast com a tècnica emergent per a l’explotació publicitària de les marques

Les professores de la Facultat de Comunicació de UIC Barcelona Maria Fitó i Montserrat Vidal-Mestre i el rector de la Universitat i catedràtic en Comunicació Audiovisual i Publicitat, Alfonso Méndiz, han publicat un article de recerca que explora la narrativa immersiva del pòdcast com a eina publicitària mitjançant la tècnica de branded content. Es tracta d’un contingut mitjançant el qual la marca és capaç de transmetre els seus valors sense fer ús de missatges de caràcter intrusiu.

El branded pòdcast “Sonidos que nos transforman”, de l’empresa Endesa i produït per La Vanguardia, és el centre d’estudi de la recerca, l’únic branded pòdcast immersiu produït a Espanya fins avui. Exposen que, la tècnica del branded content al mitjà sonor suposa un valor afegit per a les marques, gràcies al poder evocador del so. En aquest context, les narratives immersives incrementen l’experiència de l’oient. 

L’article analitza com s’integra la marca en la narrativa sonora i fins a quin punt el pòdcast es presenta com un format adequat per transmetre el missatge de la marca a través de la immersió sonora. Afegeixen, també, entrevistes amb responsables del projecte desenvolupat per Endesa.

La recerca conclou que l’aplicació de tècniques com el posicionament 3D, les ones alfa o l’ASMR (resposta sensorial meridiana autònoma), afavoreixen notablement l’increment del compromís dels oients gràcies a la intensitat amb la qual viuen l’experiència sonora. Així mateix, posen en relleu l’existència d’una narrativa única per al pòdcast, la qual troba les seves fonts en la ràdio, però que amplifica les possibilitats que té a causa de l’absència de límits temporals i pel fet de ser de naturalesa gravada.