07/03/2023

UIC Barcelona analitza els reptes i les oportunitats de la docència superior davant la irrupció del XatGPT

Més d’un centenar d’alumnes i professors han participat en l’acte, organitzat pel Vicerectorat de Planificació i Qualitat. En la sessió sobre XatGPT s’ha fet una ponència dels experts Tetiana Klymchuk i Xavier Marimon —professors de UIC Barcelona— i Marc Alier —subdirector d’Innovació Docent ICE-UPC—, i s’ha conclòs amb una taula rodona entre professors i alumnes 

La Universitat Internacional de Catalunya (UIC Barcelona) va acollir ahir dijous 2 de març una sessió sobre Xatbots i intel·ligència artificial (IA) en la docència superior, organitzada pel Vicerectorat de Planificació i Qualitat. En l’esdeveniment, hi han participat dels experts Tetiana Klymchuk i Xavier Marimon, professors de UIC Barcelona, i Marc Alier, subdirector d’Innovació Docent ICE-UPC. L’acte ha culminat amb una taula rodona, que ha reunit professors i alumnes interessats en la integració d’aquestes tecnologies en el sector educatiu.
 
La professora Tetiana Klymchuk, Data Scientist especialitzada en Processament del Llenguatge Natural (NLP) i professora en la Facultat de Ciències Econòmiques i Socials de UIC Barcelona, ha presentat les bases tecnològiques i l’evolució del XatGPT d’Open AI, i altres eines d’IA d’altres companyies. “Open AI ha aconseguit un nivell que només pot créixer i anar a més i nosaltres hem d’aprendre a desenvolupar-lo. La intel·ligència artificial no ve per substituir-nos, ve per ajudar-nos i perquè siguem millors”, ha conclòs Klymchuk.

Xavier Marimon, professor coordinador de les assignatures d’Electrònica Robòtica i Intel·ligència Artificial en el grau en Bioenginyeria de UIC Barcelona, s’ha centrat en destacar les diferències entre el machine learning i el deep learning, i el paper que juguen els Xatbots i la IA generativa en l’educació. Marimon ha explicat que aquests avenços tecnològics poden representar un canvi de paradigma en l’ensenyament tant per al professorat com per a l’alumnat. “El Xat GPT també pot ajudar els professors ja sigui resumint classes, formulant bancs de preguntes o, directament, planificant cursos”, ha destacat Marimon.

Per la seva banda, Marc Alier, enginyer en Informàtica, doctor en Sostenibilitat i professor agregat i subdirector d’Innovació Docent ICE-UPC, ha parlat sobre els reptes i oportunitats que representen els models generatius de Xatbots per a l’educació. “Els millors exàmens i models educatius seran aquells que facilitin als alumnes l’accés al XatGPT i no el prohibeixin”, ha exposat Alier.

Tetiana Klymchuk: “La intel·ligència artificial no ve per substituir-nos, ve per ajudar-nos i perquè siguem millors”.

Durant l’acte, els ponents han ressaltat les capacitats i possibilitats del XatGPT, i tots han coincidit en la necessitat de continuar treballant en aquestes noves metodologies docents i d’avaluació que incorporin les noves eines d’intel·ligència artificial. En aquest sentit, el vicerector de Planificació i Qualitat, el Dr. Josep Clotet, ha manifestat que aquesta jornada marcava tan sols un punt d’inflexió, i ha recalcat que “des del Vicerectorat estem treballant en tot moment per donar suport al professorat en aquest tema tan disruptiu”.

La sessió ha finalitzat amb una taula rodona, moderada per Laura Rubio, cap de Gabinet i directora de Relacions Externes, en la qual han participat els professors Pere Buhigas, degà en funcions de la Facultat de Ciències de la Comunicació de UIC Barcelona; Mercè Santos, professora associada de Control Industrial i Automatització a la UPC, i els alumnes de UIC Barcelona Marcos Oriol, estudiant de Bioenginyeria, i Natalia di Ronza, estudiant d’Humanitats i ADE.