- Més vistos
- Darrera visualització
Un estudi de UIC Barcelona aposta per avançar cap a “una autèntica transformació digital” en el sector cultural
Un informe elaborat per professors del Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona constata la necessitat de “no només digitalitzar continguts preexistents o materials analògics, sinó de generar una autèntica transformació digital”
Consulta l'informe complet
Un estudi elaborat per professors del Màster Universitari en Gestió Cultural de UIC Barcelona aposta per avançar cap a “una autèntica transformació digital” en el sector cultural i no limitar-se a “digitalitzar continguts preexistents o materials analògics”.
L’informe, titulat “La gestió de la cultura en temps de la COVID-19”, assenyala la necessitat de “crear nous formats”, com ja van fer alguns museus després de suspendre’s les visites presencials durant la pandèmia. En la redacció de l’informe, hi han participat el Dr. Miquel Bastons, la Dra. Marta Crispí, professors del Màster Universitari en Gestió Cultural, i la Dra. Judith Urbano, degana de la Facultat d’Humanitats.
Durant la presentació de l’estudi, que va tenir lloc ahir a la tarda al Campus Barcelona de la Universitat, el Dr. Miquel Bastons va apuntar que la pandèmia ha estat “un accelerador de processos de canvi, ha afavorit que la creativitat i la digitalització s’agilitzin i no només en un sentit estètic i artístic, sinó també en la gestió, que s’ha fet més resolutiva”. No obstant això, en la seva opinió, cal anar més enllà i dirigir-se cap a “una transició digital, que serà lenta, cara i difícil”.
Els autors de l’informe també han apuntat que, malgrat l’impacte que ha tingut la COVID-19 en el sector cultural, ha generat “noves oportunitats”, principalment en allò relacionat amb “plataformes de continguts audiovisuals, cinematogràfiques o videojocs, que han disparat les audiències”.
Una altra de les conclusions de l’estudi és el “valor irreemplaçable” de la presencialitat en els processos creatius inherents i propis del sector cultural, després que la pandèmia obligués institucions culturals a tancar les portes temporalment. L’informe constata, per exemple, que “les interaccions que es produeixen davant una obra d’art tenen un valor que no es pot reemplaçar”.
En l’acte d’ahir, conduït per Edgar García, director del Institut Català d’Empreses Culturals, hi van participar diverses institucions i entitats culturals, com el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA), la Generalitat de Catalunya o el Consell Nacional de la Cultura i dels Arts (CoNCA), entre d’altres.
Creix la necessitat de perfils professionals de la cultura amb competència tecnològica
El 2020, la caiguda de visitants als museus es va situar entre un 70 i un 80 %, la qual cosa va obligar les institucions a crear nous continguts i potenciar les xarxes socials, segons assenyala l’informe, que destaca també que “s’ha generat una proximitat nova amb el públic” i “s’ha enfortit la comunitat”. S’ha destacat també la necessitat imperiosa de perfils professionals de la cultura amb una forta i àmplia competència tecnològica.
Després de contactar amb gairebé una trentena de directius i gestors d’institucions culturals catalanes per elaborar l’informe, els autors han explicat que en els últims tres anys “s’han accelerat canvis estratègics que ja estaven previstos, i que s’han convertit en urgents amb les tendències de futur”. També s’han incrementat les col·laboracions publicoprivades, així com la connexió amb la ciutat, “amb projectes capaços d’unir empreses de múltiples sectors i administracions”.
Així mateix, l’informe recull l’impacte econòmic que va tenir la pandèmia en el sector, amb una caiguda dels ingressos que va arribar al 80 % en algunes institucions privades, segons dades del CoNCA. La reducció dels ingressos es va produir no sols per les entrades, sinó també per altres serveis com la restauració, el lloguer d’espais o el marxandatge.
Els redactors de l’informe són professors del Màster Universitari en Gestió Cultural que s’imparteix a UIC Barcelona. El programa té estudiants de més de 70 nacionalitats i està dissenyat especialment per a nous llicenciats que vulguin formar-se com a gestors culturals, així com per a professionals en actiu amb experiència que vulguin perfeccionar la seva formació i millorar els processos i mètodes de gestió.