27/06/2014

Un expert en lideratge educatiu exposa a la UIC casos d'èxit d'educació diferenciada

El Sr. David Banks, fundador d'Eagle Academy Foundation, va presentar una ponència sobre el model de lideratge educatiu que fan servir i que pren l'educació diferenciada com a punt de partida. La conferència, organitzada per la Facultat d'Educació en col·laboració amb EASSE, va tenir lloc el 8 de novembre passat, i hi van participar una seixantena de persones.

Al llarg de la conferència, Banks va presentar un model de lideratge educatiu que fan servir a l’Eagle Academy Foundation orientat a pal·liar la desafecció educativa que pateixen els nois procedents de zones desfavorides. El seu model, que pren l’educació diferenciada com a punt de partida, es fonamenta en la incorporació del gènere en les metodologies didàctiques i en l’assessorament personalitzat de cada alumne.

“No dic que aquest model sigui millor que els altres sinó que les famílies haurien de tenir l’opció d’escollir-lo” –va afirmar Banks. El conferenciant va remarcar que l’estat hauria d’oferir aquest model educatiu per tal que les famílies amb pocs recursos poguessin accedir-hi. Cal tenir en compte que avui dia, la majoria d’escoles diferenciades són de caràcter privat i que no tothom hi pot accedir.

Al llarg de la conferència, Banks va explicar les diferències entre les necessitats educatives dels nois i les de les noies, i va defensar el model d’educació diferenciada que ell i el seu equip estan promovent als Estats Units.

El seu model de lideratge educatiu queda reforçat a través de tota una sèrie de rituals escolars que reafirmen el compromís de les famílies i dels mateixos alumnes en el procés educatiu. En aquest sentit, Banks creu que l’educació no només és feina dels mestres sinó que els pares s’han d’involucrar en l’educació dels seus fills.

L’Eagle Academy Foundation va néixer l’any 2004 i agrupa cinc escoles diferenciades per a nois de minories ètniques de diferents barris desfavorits de Nova York. Les claus que utilitza el model Eagle són el compromís amb la comunitat, el mentoring, la formació en valors, el lideratge i l’enfocament cap a l’aprenentatge al llarg de la vida. A les seves escoles, el 80?% dels alumnes arriben a graduar-se mentre que a la ciutat de Nova York menys del 40?% dels nois negres ho aconsegueixen.