06/07/2023

Una jornada de recerca reuneix professors i mestres de diferents països a la Facultat de Ciències de l’Educació

De l’observació i la reflexió a l’avaluació formativa i formadora en la formació inicial. Amb aquesta temàtica, la Facultat de Ciències de l’Educació va reunir, el 29 de juny passat, una trentena de professors i mestres, en la tercera Jornada de Transferència de Projectes de Recerca ARMIF 2017 i 2020

Tots dos projectes, emmarcats en el Programa MIF de Millora i Innovació de la Formació inicial de mestres, estan liderats per la professora de la Facultat de Ciències de l’Educació de UIC Barcelona M. Teresa Fuertes: “Formació en alternança: espai per a la recerca i la construcció dels sabers professionals” (2017) i “El feedback comunicatiu com a estratègia formativa i formadora des de la tutoria i la mentoria en les pràctiques d’alternança de la formació de mestres” (2020). Hi han participat la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat de Barcelona i la Holy Family University, de Pennsilvània.

A la jornada, dividida en dues sessions, matí i tarda, hi han participat professors universitaris de UIC Barcelona i de les universitats esmentades i de la Oberta de Catalunya i la de Montpeller (França), i també membres del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya, mestres dels centres formadors i directors de centres.

Durant la primera sessió es van presentar dues ponències vinculades a cada un dels projectes. La primera, titulada, “Observació d’aula en la formació inicial docent: oportunitats per afavorir el desenvolupament de la professionalitat”, la va presentar Michel Ramos, sotsdirector de la Facultat d’Educació de la Universitat de Montpeller. Ramos va parlar de la importància que té l’observació de les pràctiques “per afavorir, no només la reflexió, sinó les diferents dimensions de la reflexivitat dels estudiants, i aconseguir, així, que s’autoregulin”.

D’altra banda, la segona ponència, la va presentar la professora Maite Fernández-Ferrer, de la UOC, membre de l’equip de recerca Consolidat Learning, Media & Social Interactions i del Grup d’Innovació Docent en Avaluació i Tecnologia GIDAT de la UB.

Finalment, la sessió de tarda va ser a porta tancada. Només hi van intervenir els membres de l’equip investigador del projecte ARMIF 2020, format pels professors de UIC Barcelona M. Teresa Fuertes, Carme Balaguer, Anna Carballo, Mariona Graell, Maria Pujol i Yolanda Scoot; de la UB, la professora Isabel Álvarez i, de la UAB, la professora Immaculada Dorio. En aquest equip, també hi havia diferents mestres dels centres formadors de l’Escola Vedruna Vall i de l’Escola Tecnos, de Terrassa; de l’Escola Sil, de Barcelona i de l’Escola Garbí, d’Esplugues de Llobregat.

En aquesta sessió final, el professor Brian Berry, de la Universitat de Pensilvània va presentar el model de tutorització Danielson i es van intercanviar propostes per a l’assoliment dels objectius del projecte.