Universitat Internacional de Catalunya
Teoria del Coneixement
Professorat
jcorco@uic.cat
jcorco@uic.es
Presentació
El coneixement és una operació que sovint ens condueix a l'error, la confusió, el fracàs o a l'escepticisme. Per tal d'aclarir-la ens cal fer-ne una teoria, que no és altra cosa que una observació, una mirada atenta, per tal d'aclarir què li passa i què és, si és que és possible, el coneixement. A partir d'aquest plantejament recorrerem les diverses qüestions que estructuren la teoria del coneixement: la seva possibilitat, la seva essència i, finalment, el seu origen.
En el rerefons de l'assignatura s'hi trobarà la pregunta per la manera com el coneixement és viscut en les societats altament tecnificades, propenses sovint al subjectivisme i el relativisme, victimes quasi inevitables de la manipulació i la post-veritat, però confiades en la ciència, en el seu progrés, en la seva capacitat de coneixement i orientació.
Requisits previs
Cap requisit específic.
Competències/Resultats d’aprenentatge de la titulació
- E01 - Coneixement i habilitat per donar una visió cultural/humanística a d'altres ciències o als seus mètodes
- E02 - Coneixement i habilitat per fer servir mètodes i tècniques propis de les ciències humanes
- E11 - Ser capaçt d'interpretar dades derivades de les observacions en relacionaó amb la seva significació i relacionar-les amb les teories apropiades
- G01 - Capacitat per comprendre i expressar idees i arguments amb ordre i coherència de manera oral i escrita
- G02 - Capacitat d'anàlisi i de síntesi.
Resultats d’aprenentatge de l’assignatura
1. Aplica competències lingüístiques adquirides a l'expressió oral i escrita
2. Redacta textos narratius i descriptius
3. Adquireix conceptes clau de cadascuna de les matèries
4. Coneix i selecciona documentació específica de les matèries
5. Aplica coneixements teòrics en anàlisi i debats d'activitats presencials i en treball autònom
9. Relaciona conceptes de les diferents matèries treballades de forma transversal
10. Aprèn a diagnosticar problemes en l'àmbit intel·lectual, social i polític
11. Llegeix i analitza assajos sobre temes actuals
13. Aplica / transfereix conceptes teòrics i / o abstractes de cadascuna de les matèries a situacions reals
Continguts
Les preguntes pel coneixement
1. Coneixem?
Dogmatisme
Escepticisme
2- Què coneixem?
Realisme
Idealisme
3. Com Coneixem?
Empirisme
Racionalisme
Metodologia i activitats formatives
Modalitat totalment presencial a l'aula
Les classes es desenvoluparan sota la forma de lliçons magistrals amb el recolzament de textos seleccionats pel professor que seran comentats participativament a l'aula. Inlcouran metodologies diverses, com flipped classroom, role playing, participació en grups, etc. Al llarg del curs es realitzarà una lectura d'una obra clàssica de la filosofia, especialment il·lustrativa de la teoria del coneixement, a la qual es dedicaran sessions específiques de seminari.
Sistemes i criteris d'avaluació
Modalitat totalment presencial a l'aula
L'assignatura s'avaluarà a partir de diverses proves realitzada al final de cada bloc (60%) i també a partir de la realització de treballs de comentari de text (40%).
En el cas que el professorat detecti un treball plagiat o a un alumne copiant durant un examen, aquest ho comunicarà a la Junta de Facultat que emprendrà les mesures pertinents, entre les que s’inclourà l’obtenció automàtica d’una qualificació de 0.0 per aquella assignatura passant directament a la convocatòria següent.
Bibliografia i recursos
Obres clàssiques:
Aristòtil, Metafísica
Descartes, Discurs del Mètode
Descartes, Meditacions Metafísiques
Kant,I. Crítica de la raó pura
Husserl, E. La crisis de las cièncias europees i la fenomenologia trascendental
Plató, Eutifró
Plató, La República
Plató, Menó
Plató, Teetet
Obras actuales:
Arana, J., El caos del conocimiento: del árbol de las ciencias a la maraña del saber, EUNSA, Pamplona: 2004.
Arana, J., La conciencia inexplicada, Biblioteca Nueva, Madrid: 2015.
Diéguez, A., La evolución del conocimiento, Biblioteca Nueva, Madrid: 2011.
Gabriel, M., Yo no soy mi cerebro: filosofía de la mente para el siglo XXI, Pasado y Presente, 2016.
Llano, A., El enigma de la representación, Síntesis, Madrid: 1999.
Llano, A., Sueño y vigilia de la razón, EUNSA, Pamplona: 2001.
Llano, A., Gnoseología, EUNSA, Pamplona: 2014.
Llano, A., Maravilla de las maravillas: conocemos, EUNSA, Pamplona: 2016.
Popper, K., Eccles, J., El yo y su cerebro, Labor, 2017.
Yuste, R., El cerebro, el teatro del mundo, Paidós, Barceloan: 2024.