27/06/2014

Foix anima el professorat a forjar-se una 'marca personal'

El periodista Lluís Foix va explicar ahir a un grup de professors quines són les claus per escriure un bon article d'opinió. Llegir molt, exercitar l'escriptura, per tal d'anar-se forjant una marca personal, així com apostar pels nous mitjans van ser algunes de les conclusions de la sessió.

Lluís Foix, periodista i antic director de La Vanguardia, va explicar que per saber escriure abans de tot cal tenir un bagatge cultural: llegir els clàssics i també els contemporanis. “Tots som en bona part el que hem llegit”, va afirmar. I va afegir que “és més segur invertir en escriptura que en cases”.

Segons Foix, articulista habitual en diversos mitjans de comunicació, “escriure és un art que cal exercitar”. A partir d’aquí, el periodista va donar algunes claus a l’hora de redactar un bon article: “Primer de tot, se n’ha de tenir ganes i una bona idea, i no apropiar-se mai de la idea d’algú altre”, va matisar. Després, cal desenvolupar-la seguint alguns criteris bàsics: “Estalviar paraules innecessàries, apostar per frases curtes, evitar construccions en passiu i subjuntiu, i fugir d’anglicismes en la mesura que es pugui”, va explicar. 

Però, sobretot, va insistir que un s’ha d’anar forjant la seva “marca personal”. “La marca ja no està associada a un mitjà, sinó a un mateix”, va assegurar. Foix va defensar les grans oportunitats que brinden els nous mitjans i va aconsellar els assistents que no publiquessin només en premsa escrita, sinó també en mitjans en línia. En aquesta direcció, el periodista va animar el professorat a tenir un blog personal des del qual anar “picant pedra”. Respecte a la crisi del sector, Foix va opinar que és l’empresa periodística la que està en crisi, no el periodisme: “El periodisme està més viu que mai”.

Lluís Foix, llicenciat en Periodisme i en Dret, ha estat director de La Vanguardia, director adjunt i subdirector en diverses etapes des del 1982. Va ser corresponsal a Londres durant vuit anys i durant tres, a Washington, i ha cobert informativament set guerres. Especialista en política internacional, té un blog propi des del qual va publicant articles.

Aquesta sessió, impulsada per la Direcció de Comunicació amb el suport de la Facultat d’Humanitats, pretenia conscienciar el professorat de la importància de la divulgació, per tal de posicionar-lo com a líder d’opinió en els mitjans, i animar-lo a divulgar el seu coneixement.

Professors de diverses facultats, majoritàriament degans i vicedegans, van assistir a la sessió, que va finalitzar amb un debat obert entre els assistents.