- Més vistos
- Darrera visualització
UIC Barcelona lidera el Congrés “Fostering Dialogue” amb el focus posat en la literatura infantil i el plaer per la lectura
Per primera vegada, la Facultat de Ciències de l’Educació de UIC Barcelona lidera el congrés “Fostering Dialogue. Teaching Children’s Literature and Reading For Fun at University”, un esdeveniment internacional que ha reunit més de 100 professors, educadors, investigadors i estudiants d’arreu del món.
En la tercera edició de la conferència en línia, s’han creat espais de debat i col·laboració sobre el paper dels docents en l’ensenyament de la literatura en nens i nenes, i sobre el plaer de la lectura en espais universitaris. Les doctores Maria Pujol-Valls i Mariona Graell, professores universitàries i investigadores a UIC Barcelona, han encapçalat el comitè organitzador que ha liderat les ponències.
“El congrés ha estat una oportunitat única per intercanviar idees i les millors pràctiques en l’ensenyament de la literatura als infants”, ha explicat Mariona Graell. Des del comitè organitzador també s’ha volgut potenciar Barcelona com un hub literari de primer ordre: “Disposem de biblioteques públiques dinàmiques i inclusives a la ciutat, així com de llibreries independents especialitzades en literatura infantil i llibres il·lustrats exemplars”, ha volgut remarcar Maria Pujol-Valls.
En un moment en què educadors, bibliotecaris, investigadors i responsables polítics estan molt interessats en els efectes de la lectura recreativa en els infants, és raonable preguntar-se si els mestres en formació i altres mediadors literaris són ells mateixos àvids lectors. La recerca que s’ha dut a terme a diferents països, entre ells Espanya, ha demostrat que els professors en actiu i en formació no són lectors habituals i no solen posar èmfasi en el plaer de la lectura quan ensenyen a llegir.
Però, si gaudeixen de la lectura, comparteixen els seus gustos lectors i experiències literàries i valoren el perfil estètic lector, tenen més capacitat per inspirar els infants a llegir i crear comunitats lectores, segons apunta la recerca internacional i explica el comitè organitzador.
El Congrés “Fostering Dialogue” ha servit per crear nous espais de debat i col·laboració sobre l’ensenyament de la literatura infantil en l’àmbit universitari.
En línia amb la internacionalitat de UIC Barcelona, la conferència ha comptat amb participants de 16 països diferents d’arreu del món. “Estem emocionats de reunir educadors, investigadors i professionals de diversos camps, units per un objectiu comú: inspirar l’amor per la lectura en les generacions més joves”, ha afirmat el rector de UIC Barcelona, Alfonso Méndiz.
El degà de la Facultat de Ciències de l’Educació, Enric Vidal, ha volgut concloure les jornades destacant l’enfocament multicultural del Congrés: “Molts ponents han posat l’accent en la importància de la representativitat en la literatura infantil, i això demostra la dedicació compartida per convertir la literatura en una eina de canvi social”.
L’obertura de “Fostering Dialogues” ha gaudit de la presència institucional de la directora general d’Innovació, Digitalització i Currículum de la Generalitat de Catalunya, Mercè Andreu Rosés, i de Jordi Puigneró, tinent d’alcalde de Relacions Institucionals, Bon Govern i Ciutat Digital de l’Ajuntament de Sant Cugat.
La directora d’Innovació, Mercè Andreu, ha incidit en el paper clau de la lectura en els nens i joves. “La literatura infantil els ajuda a créixer emocionalment, a reconèixer els conflictes, a identificar-se amb els personatges, així com a solucionar problemes de la vida real en un entorn segur”, ha explicat. Per la seva part, Jordi Puigneró ha destacat: “La voluntat educativa d’una ciutat, Sant Cugat del Vallès, on es troba la Facultat de Ciències de l’Educació, que celebra la creativitat com una eina vital per a la transformació social, és un valor que està alineat, precisament, amb els objectius d’aquest Congrés”.