Directori

FUENTES MILA, Sergio

Departament de Humanitats
Grup de Recerca Història, Arquitectura i Disseny

FUENTES MILA, Sergio

CV

Perfil del professor

Humanitats, Facultat d'Humanitats. Sala Parés - Establiments Maragall S.A.

Formació Acadèmica
  • Historia del Arte Universitat de Barcelona
  • Máster en Estudios Avanzados en Historia del Arte Universitat de Barcelona
  • Licenciado en Historia del Arte

Formació acadèmica

DOCTOR EN HISTÒRIA DE L’ART
UNIVERSITAT DE BARCELONA (Facultat de Geografia i Història) Tesi Doctoral:
José Doménech y Estapá (1858-1917). Eclecticismo, arquitectura y modernidad Directors Dra.Isabel Coll Mirabent (Universitat de Barcelona) i Dr.Joan Molet i Petit (Universitat de Barcelona)
Tribunal avaluador: Catedràtica Dra. Mireia Freixa i Serra (Universitat de Barcelona) Catedràtic Dr. Esteban Castañer Muñoz (Université de Perpignan-Via
Domitia. France)
Dra. Judith Urbano Lorente (Universitat Internacional de Catalunya) Tesi Doctoral presentada 29 de gener de 2016, qualificació d’Excel·lent Cum Laude.

MÀSTER OFICIAL D’ESTUDIS AVANÇATS EN HISTÒRIA DE L’ART
UNIVERSITAT DE BARCELONA (Facultat de Geografia i Història) Tesi de Màster:
El Palau de Belles Arts de Barcelona: gènesi, vida i mort (1886-1942)
Director Dr. Joan Molet i Petit (Universitat de Barcelona)

Tribunal avaluador: Catedràtica Dra. Mireia Freixa i Serra (Universitat de Barcelona) Dr. Joan Molet i Petit (Universitat de Barcelona)
Dra. Isabel Coll Mirabent (Universitat de Barcelona)
Tesi de Màster presentada 10 de setembre de 2010, qualificació d’Excel·lent Cum Laude.


LLICENCIAT EN HISTÒRIA DE L’ART
UNIVERSITAT DE BARCELONA (Facultat de Geografia i Història) Estudis finalitzats el juny de 2009.
Realització de l’últim curs a UNIVERSITÉ PARIS-SORBONNE (PARIS IV)


PROGRAMA DE DESARROLLO DE GALERÍAS DE ARTE
ESADE
Curs de formació específica per a la gestió, estratègies comercials i desenvolupament de galeries d’art, organitzat per l’associació Art Barcelona (Abe), 2022.
CURS DE TRANSFORMACIÓ DIGITAL PER A GALERIES D’ART
MINDSET DIGITAL
Curs de formació específica per a estratègies la transformació digital per a galeries d’art, organitzat per l’associació Art Barcelona (Abe), 2022.

Publicacions

Articles
  • Fuentes, S., (2024), "De Ponce à Barcelone. La famille Gallart et le pouvoir à travers les arts et l'architectura éclectique à la française (1851-1898)", Patrimoines du Sud, No. 20, ISSN: 2494-2782.
  • Fuentes, S.; Judith Urbano; Reguant, B., (2023), "The presence of female painters in Barcelona exhibitions (1888-1936)", Human Review. International Humanities Review / Revista Internacional de Humanidades, vol. 16, No. 6, pp. 1-8, ISSN: 2695-9623.
  • Fuentes, S., (2022), "Palau de Belles Arts de Barcelona. Un temple de la cultura desaaregut", 404 Clàssica&Jazz, No. 71, pp. 24-29.
  • Crispí Canton, M; Judith Urbano; Fuentes, S., (2020), "La catedral de Sant Pere de Vic: actualització dels estudis sobre la seu vigatana", Taüll. Butlletí de les comissions per al patrimoni cultural dels bisbats catalans, vol. 53, ISSN: 0212-1956.
  • Adam, S.; Fuentes, S., (2019), "La fundació de la Sociedad del Casino Ceretano i la construcció de la seva seu social (1879-1906)", ERA, No. 3, pp. 189-203, ISSN: 2462-3717.
  • Adam, S.; Fuentes, S., (2018), "Gènesi i erecció de la nova església parroquial de Sant Llorenç de Das (1901-1903)", KER. Revista del Grup de Recerca de Cerdanya, No. 12, pp. 28-40.
  • Fuentes, S.; ADAM, S., (2018), "Revista de Girona", Revista de Girona, No. 308, pp. 50-51, ISSN: 0211-2663.
  • Fuentes, S., (2018), "Josep Domènech i Estapà: Between Eclecticism and Modernisme", Coup de Fouet, No. 31, pp. 42-51, ISSN: 2013-1712.
  • Fuentes, S., (2017), "La construcción identitaria española en el Segundo Imperio y las exposiciones universales de 1855 y 1867", Acta / Artis. Estudis d'Art Modern, No. 4/5, pp. 77-87, ISSN: 2339-7691.
  • Fuentes, S., (2017), "La columna bastarda. El antimodernismo arquitectónico a través de las teorías de Doménech y Estapá", Revista d'Humanitats, No. 1, pp. 48-75, ISSN: 2565-1811.
  • Fuentes, S., (2015), "El Greco. La mirada de Rusiñol", Acta / Artis. Estudis d'Art Modern, No. 3, pp. 136-140, ISSN: 2339-7691.
  • Fuentes, S., (2015), "Julián García Núñez i el Modernisme a Buenos Aires", Coup de Fouet, No. 25, pp. 24-27, ISSN: 2013-1712.
  • Fuentes, S., (2013), "El órgano eléctrico de Aquilino Amézua para la Exposición Universal de Barcelona. 1888", El Artista. Revista de investigaciones en música y artes plásticas, No. 10, pp. 64-92, ISSN: 1794-8614.
  • Fuentes, S., (2013), "Seràs home sobrehome. El perfil nietzschià dels modernistes catalans", Haidé. Estudis maragallians, No. 2, pp. 135-151, ISSN: 2014-3818.
  • Fuentes, S., (2012), "El Palau de Belles Arts: un edifici oblidat", L'avenç, No. 376, pp. 44-53, ISSN: 0210-0150.
  • Fuentes, S., (2008), "Les exposicions de Pèl & Ploma a la Sala Parés (1899, 1900 i 1901)", L'avenç, No. 337, pp. 46-51, ISSN: 0210-0150.
Capítols de llibre
  • Fuentes, S., (2022), "Montserrat Casanova", Cent dues artistes, pp. 78-79, Enciclopèdia Catalana S.A.. ISBN: 978-84-18375-69-9.
  • Fuentes, S., (2022), "Laura Albéniz", Cent dues artistes, pp. 56-57, Enciclopèdia Catalana S.A.. ISBN: 978-84-18375-69-9.
  • Fuentes, S., (2020), "Revisitar el gótico en la arquitectura civil barcelonesa de finales del siglo XIX. El caso del arquitecto José Doménech Estapá (1858-1917)", Neugotik global - kolonial - postkolonial, pp. 93-108, Iberoamericana - Veuvert. ISBN: 978-3-96456-935-6.
  • Fuentes, S., (2020), "Arquitectura hospitalària i urbanisme a càrrec de Domènech i Estapà: l’Hospital Clínic i Facultat de Medicina i la polèmica de l’Hospital de Sant Pau", Barcelona Hospitalària. La ciutat i els seus hospitals, segles XIX i XX, MUSEU D'HISTORIA DE LA CIUTAT. BARCELONA.
  • Fuentes, S., (2020), "Construyendo la ciudad del saber. Nuevas tipologías arquitectónicas al servicio de las ciencias (1880-1920)", Entre ciudades (Barcelona-Buenos Aires-Puebla). Paisajes culturales de la modernidad (1888-1929), Edicions Universitat de Barcelona.
  • Fuentes, S., (2021), "Ouvrir l’architecture fermée et réinventer le patrimoine pénitentiaire. Le cas de la prison de Barcelone (1881-2019)", Vertus et perversions du patrimoine, du projet humaniste au marketing des territoires, Presses Universitaires de Perpignan.
  • Fuentes, S., (12/2019), "JOSEP DOMÈNECH I ESTAPÀ i SALVADOR VIÑALS I SABATÉ. Planta baixa de la presó Model", Arxiu Històric Col·legi d'Arquitectes de Catalunya : dibuixos d'arquitectura, pp. 72-73, Ediciones Polígrafa. ISBN: 978-84-343-1398-9.
  • Fuentes, S., (12/2019), "JOSEP DOMÈNECH I ESTAPÀ. Secció longitudinal de la Facultat de Medicina de Barcelona (Hospital Clínic)", Arxiu Històric Col·legi d'Arquitectes de Catalunya : dibuixos d'arquitectura, pp. 68-71, Ediciones Polígrafa. ISBN: 978-84-343-1398-9.
  • Fuentes, S., (2019), "La prisión Modelo de Barcelona como escenario y ciudad dentro de la ciudad: valores, origen y evolución", La dimensió escènica de la ciutat moderna. Les condicions de l'oblit i del reconeixement, pp. 221-240, Edicions Universitat de Barcelona. ISBN: 978-84-9168-311-7.
  • Fuentes, S., (2019), "(Re)construir Jujol", Jujol. L'arquitectura del color, pp. 12-33, Ajuntament de Sant Joan Despí / Diputació de Barcelona.
  • Fuentes, S.; Creixell, R., (2019), "Jujol exposat 2019", Jujol. L'arquitectura del color, pp. 10-11, Ajuntament de Sant Joan Despí / Diputació de Barcelona.
  • Fuentes, S., (2019), "La reconstrucció de la catedral de Vic (1939-1945). Un momument a la patria redimida", La catedral de Sant Pere de Vic, pp. 351-380, Publicacions de l'Abadia de Montserrat. ISBN: 978-84-9191-059-6.
  • Crispí Canton, M; Fuentes, S.; Judith Urbano, (2019), "Presentació", La catedral de Sant Pere de Vic, pp. 11-23, Publicacions de l'Abadia de Montserrat. ISBN: 978-84-9191-059-6.
  • Crispí Canton, M; Fuentes, S.; Judith Urbano, (2019), "La decoració de Josep Maria Sert. Projectes i producció (1900-1945)", La catedral de Sant Pere de Vic, pp. 305-339, Publicacions de l'Abadia de Montserrat. ISBN: 978-84-9191-059-6.
  • Fuentes, S., (2016), "Política, religión y arquitectura en la Exposición Universal de Barcelona de 1888. A propósito de tres obras de José Doménech y Estapá.", Ciudad, arquitectura y patrimonio, pp. 199-207, Universidad Complutense de Madrid. ISBN: 978-84-617-5584-4.
  • Fuentes, S.; Peist, N., (2015), "Supremacía y subordinación del arte español en las exposiciones universales de París e internacional de Buenos Aires (1855-1910)", El reverso de la Historia del Arte: exposiciones, comercio y coleccionismo (1850-1950), pp. 141-157, Ediciones Trea. ISBN: 978-84-9704-864-4.
  • Fuentes, S., (2015), "Fascismo, arte y religión en la periferia barcelonesa: el caso de las Casas Baratas Milans del Bosch (1929-1950)", Vivienda obrera en la ciudad industrial del siglo XX, pp. 137-172, TICCIH-ESPAÑA Comité Internacional para la conservación y defensa del Patrimonio Industrial. ISBN: 978-84-943-556-2-2.
  • Fuentes, S., (2014), "Los Pabellones de España en la Exposición del Centenario de la Independencia argentina. La búsqueda de un perfil arquitectónico moderno", El arte hispánico en las exposiciones internacionales. Circulación, valores y representatividad, pp. 71-102, Hugony Editore. ISBN: 978-88-96929-01-8.
  • Fuentes, S., (2014), "La imagen de España en el Segundo Imperio francés. Identidad nacional y representatividad en las exposiciones universales de 1855 y 1867, II", Identitat, poder i representació: els nacionalismes en l’art. Comunicacions. Materials d’Investigació, 2, pp. 144-149, ACAF-ART. Universitat de Barcelona. ISBN: 2385-4111.
  • Fuentes, S., (2014), "La imagen de España en el Segundo Imperio francés. Identidad nacional y representatividad en las exposiciones universales de 1855 y 1867, I", Identitat, poder i representació: els nacionalismes en l’art. Abstracts. Materials d’Investigació, 1, pp. 83-85, ACAF-ART. Universitat de Barcelona. ISBN: 2385-4111.
  • Fuentes, S., (2013), "Los estilos franceses de época moderna como modelo de los palacios de José Gallart", Allegro con brío, pp. 363-377, Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC).
  • Fuentes, S., (2013), "El Palacio de Bellas Artes de Barcelona: el Eclecticismo solemne como sede de colecciones", Nuevas contribuciones en torno al mundo del coleccionismo de arte hispánico en los siglos XIX y XX, pp. 137-172, Ediciones Trea. ISBN: 978-84-9704-699-2.

Activitats

  • Patrimoine thermal Ponència convidada "L'essor de la villégiature aux Pyrénées catalanes: la diversité du thermalisme en Cerdagne dès la fin de siècle à la guerre civile (1870-1939)", 2021.
  • Patrimoines du tourisme, du thermalisme et de la villégiature Ponència convidada "Tourisme thermal et exils à les Escales d'Andorre. Des ôtels de touristes promus par les moines de Montserrat aux projets de l'architecte Josep puig i Cadafalch", 2020.
  • Congreso Español de Historia del Arte Presentació de comunicació "La ciudad del saber. Convergencias entre Ciencia y Arte en la Barcelona de la modernidad (1880-1920)", 2020.
  • Vertus et perversion du patrimoine, du projet humaniste au marketing des territoires Ponència convidada "Ouvrir l’architecture fermée et réinventer le patrimoine pénitentiaire. Le cas de la prison de Barcelone, 1881-2019", 2019.
  • Entre Ciudades. Paisajes culturales, escenas e identidades Ponència "Construyendo la ciudad del saber: nuevas tipologías arquitectónicas al servicio de las ciencias", 2019.
  • Barcelona Hospitalària. Ponència convidada "Arquitectura hospitalària i urbanisme a càrrec de Domènech i Estapà: l'Hospital Clínic i Facultat de Medicina i la polèmica de l'Hospital de Sant Pau", 2019.
  • Neugotik global – kolonial – Postkolonial Ponència convidada "Revisitar el gótico en la arquitectura civil barcelonesa de finales del siglo XIX. El caso del arquitecto José Doménech y Estapá (1858-1917)", 2018.
  • Congreso Nacional de Historia del Arte Presentació de comunicació "Las pinturas murales de José María Sert en la catedral de Vic y la Creación del Espacio Sert", 2018.