3.4 Per a 2030, reduir en un terç la mortalitat prematura per malalties no transmissibles, mitjançant la prevenció i el tractament, i promoure la salut mental i el benestar.
3.5 Enfortir la prevenció i el tractament de l’abús de substàncies addictives, inclosos l’ús indegut d’estupefaents i el consum nociu d’alcohol.
3.c Incrementar substancialment el finançament de la salut i la contractació, el desenvolupament, la capacitació i la retenció del personal sanitari als països en desenvolupament, especialment als països menys avançats i als petits estats insulars en desenvolupament.
Investigadors de UIC Barcelona demostren l’eficàcia del programa VINCat en la reducció d’infeccions postoperatòries en cirurgia colorectal. L’estudi està liderat per la doctoranda de UIC Barcelona Nares Arroyo en col·laboració amb el Dr. Josep M. Badia, professor del Departament de Medicina de la Universitat.
A UIC Barcelona, els diversos grups de recerca en ciències de la salut destaquen per la seva contribució significativa a l’avanç del coneixement científic i la millora de tractaments en àrees clau com la genètica, l’oncologia i la bioinformàtica. Aquests grups estan compromesos amb l’excel·lència investigadora i col·laboren estretament amb institucions nacionals i internacionals.
2.2. Instituts relacionats amb les Ciències de la Salut
2.4. Càtedres relacionades amb les Ciències de la Salut
A UIC Barcelona, les càtedres faciliten col·laboracions duradores entre la Universitat i empreses o institucions. Aquestes càtedres no només fomenten la recerca i el desenvolupament en els seus respectius camps, sinó que també donen suport a la formació contínua de professionals de la salut i la implementació de pràctiques innovadores en la cura dels pacients.
Per exemple, la Càtedra WeCare: Atenció al Final de la Vida es dedica a millorar la qualitat de vida dels pacients en els seus últims moments de vida, promovent una atenció integral i personalitzada que abordi tant les necessitats físiques com emocionals dels pacients i les seves famílies.
A més, a UIC Barcelona tenim altres càtedres d’empreses relacionades amb les Ciències de la Salut.
3. Educació
A UIC Barcelona estem fermament compromesos amb la promoció de la salut i el benestar a través de l’educació, en línia amb l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 3: Salut i Benestar. Una educació integral no només ha d’abordar el coneixement acadèmic, sinó també fomentar hàbits saludables i un benestar mental i físic adequat. Presentem alguns dels nostres programes educatius que aborden l’objectiu de promoure la salut i el benestar.
3.1. Estudis relacionats amb les Ciències de la Salut
La Universitat manté una estreta col·laboració amb institucions sanitàries, tant per dur a terme programes específics comp per a les pràctiques dels estudiants dels graus en Ciències de la Salut i Odontologia.
UIC Barcelona desenvolupa programes de nutrició que promouen una alimentació saludable i equilibrada. Aquests programes inclouen tallers i seminaris sobre la importància d’una dieta adequada per al benestar general.
5.1.3. Trastorns alimentaris
UIC Barcelona ofereix programes de suport i tractament per a persones amb trastorns alimentaris i proporciona un enfocament integral que inclou atenció mèdica, psicològica i nutricional.
La jornada de mobilitat activa i hàbits saludables de UIC Barcelona, del 27 de maig de 2022, va tenir com a objectiu final potenciar a través de tallers, ponències i conferències l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport sostenible i hàbits d’alimentació saludables per tenir cura de la salut individual i planetària.
5.6.1. Clínica Universitària de Psicologia i Psiquiatria Support
La Clínica Universitària de Psicologia i Psiquiatria Support de UIC Barcelona neix per oferir el servei d’atenció psicològica i psiquiàtrica a la població infantil, juvenil, adulta i anciana que ho necessiti. Situada al Campus Sant Cugat de UIC Barcelona, l’equip assistencial de SUPPORT està format per psiquiatres, psicòlegs especialitzats i psicòlegs generals sanitaris que donen servei als seus pacients al mateix temps que serveixen d’exemple docent per als alumnes del grau en Psicologia i als futurs professionals. Malgrat ser una clínica privada, ofereix tarifes reduïdes amb l’objectiu de poder donar servei a un percentatge més gran de la població.
Per facilitar l’adaptació a la nova vida universitària a Barcelona, la Universitat ofereix a tot l’alumnat assessorament totalment gratuït amb la possibilitat de rebre orientació i acompanyament.
La primera visita de valoració de la situació mental a laClínica Universitària de Psicologia i Psiquiatria Supportde tots els estudiants, el personal d’administració i serveis (PAS) i al personal docent i investigador (PDI) de UIC Barcelona és gratuïta. Es valorarà el cas i se’ls ofereixen totes les possibilitats per ajudar-los.
La primera visita és gratuïta. A partir de la segona sessió el cost és reduït, amb una quota de només 20 € a les consultes psicològiques i de 25 € a les consultes psiquiàtriques. Les sessions poden ser tant en anglès com en castellà. La Clínica es troba al Campus Sant Cugat, planta 0. Més informacióaquí.
Per al personal d’administració i serveis (PAS) i per al personal docent i investigador (PDI), el cost és de 25 € per sessió.
5.6.2 Promoció activa d’una bona salut mental
El Dia Mundial de la Salut Mundial, Claudia Rossy, psicòloga de la Universitat, va exposar com l’ús massiu d’Instagram ha augmentat els trastorns de conducta alimentària al voltant d’un 30 % en comparació amb les dades prepandèmia entre joves i adolescents. Una de les causes d’aquest augment és la utilització de filtres que redueixen centímetres del cos i corregeixen imperfeccions, juntament amb l’accés a perfils que promouen la pèrdua de pes i l’esport.
En 11a Jornada de Promoció de la Salut, van participar més de 100 adolescents. Durant aquesta jornada, es van desenvolupar tallers pràctics i visuals sobre diverses situacions i escenaris relacionats amb el consum d’alcohol i drogues, el bullying i el maltractament i la salud mental.
UIC Barcelona ofereix diversos cursos gratuïts per als estudiants escollits com a delegats de curs que inclouen“Gestió de l’estrès”, impartit per Claudia López, “Lideratge positiu”, amb Isabella Meneghel, “Construïm relacions saludables: com reconèixer una relació tòxica”, amb Claudia López i Adela Berrozpe, i “LIDERANT: desenvolupant habilitats de lideratge positiu en delegats/es”. Aquests cursos tenen una durada de 3 hores cadascun.