ODS 5 Igualtat de gènere

1. Metes seleccionades:

5.1 Posar fi a totes les formes de discriminació contra totes les dones i nenes a tot el món.

5.2 Eliminar totes les formes de violència contra totes les dones i nenes en els àmbits públic i privat, inclosos el tràfic i l’explotació sexual, així com altres tipus d’explotació.

5.4 Reconèixer i valorar les cures no remunerades i el treball domèstic no remunerat, mitjançant la prestació de serveis públics, la provisió d’infraestructures i la formulació de polítiques de protecció social, així com mitjançant la promoció de la responsabilitat compartida a la llar i la família, segons escaigui a cada país.

5.5 Vetllar per la participació plena i efectiva de les dones, i per la igualtat d’oportunitats de lideratge en tots els àmbits de presa de decisions en la vida política, econòmica i pública.

5.c Adoptar i enfortir polítiques encertades i lleis aplicables per a promoure la igualtat entre els gèneres i l’apoderament de dones i nenes a tots els nivells.

Indicador2020/212021/222022/232023/24
Nombre d’intervencions en aplicació del protocol de violències de gènere de UIC Barcelona0000
Percentatge d’investigadores líders de grups de recerca56%37%41%52%
Percentatge de dones en càrrecs acadèmics60%55%50%49%
Percentatge de dones catedràtiques respecte del total8%18%30%35%
Percentatge de dones en administració i serveis a la Universitat78%80%79,79 %80,39 %

3. Educació

Actualment, la Unitat d’Igualtat i les facultats estan revisant totes les guies docents dels setze graus de UIC Barcelona amb l’objectiu de fomentar la visibilitat de les dones, l’ús del llenguatge no sexista i l’impuls de la recerca desagregada per sexe per obtenir resultats més ajustats.

De manera preliminar, es va fer la primera fase d’aquesta revisió, que està publicada al capítol Perspectiva de gènere i qualitat universitària del llibre Murs de discriminació i exclusió en la construcció d’identitats: la mirada de les Ciències Socials (2021).      

3.1 Mesurament de les dades d’accés a la Universitat.

Sistemàticament, es mesura la taxa de sol·licitud, admissió i graduació de les dones a la Universitat i la graduació.

Aquestes dades, reflectides a l’Informe de matriculació i graduació dels estudiants de UIC Barcelona del curs 2022-2023, ens ajuden a a entendre millor el nostre progrés i garantir una inscripció igualitària entre tots els nostres estudiants. A l’informe, hi facilitem les dades dels estudiants, tant de primer any de grau com de postgrau, el nombre total de sol·licitants de plaça per a aquest any acadèmic, la proporció de dones i homes matriculats, els estudiants internacionals, els alumnes procedents de països en vies de desenvolupament, així com les taxes de graduació dels graus, concretament la mitjana de finalització és del 66,47 %, del qual el 70,32% són dones graduades.

La Unitat d’Igualtat e Inclusió fa un seguiment de l’evolució de l’equitat a tota la Institució, tenint en compte les dades desagregades de l’alumnat i la plantilla (PAS i PDI).

L’anàlisi d’aquestes dades serveix com a base per al disseny de polítiques i accions de diferents programes, en concret dels plans d’igualtat d’oportunitats entre homes i dones.

L’eliminació de qualsevol bretxa en la representació, l’accés als graus, la promoció en la carrera professional i la retribució són els objectius dels plans que serveixen com a guia i compromís.

3.2 Programes com a suport específic per als estudis de les alumnes.

3.2.1 Programes de mentoria.

Presentem els diferents programes de mentoria i la proporció de dones involucrades i dins dels 3 primers enllaços mostrem les competències adquirides en línia amb els esquemes de mentoria de dones.

1. Programa Alumne Mentor d’Odontologia. 40 % de dones.
2. Programa Mentoria. 693 % de dones.
3. Programa Alumni Ambassadors. 71 % de dones.
4. Programa Mentors 2023 de la Fundació CYD.

3.2.2 Assessorament: tot l’alumnat té una assessora o un assessor que l’acompanya a la tutoria i l’orienta de manera personalitzada en l’àmbit acadèmic, professional i personal per ajudar-lo a descobrir nous horitzons en la seva etapa universitària.

3.2.3 Servei de coaching per a alumnes d’últims cursos de grau i postgrau.

3.2.4 Des del Departament de Promoció i Admissions, s’informa sobre beques i es duen a terme activitats per a futurs alumnes, dins de les instal·lacions de la Universitat, per donar a conèixer tots els graus i dobles graus i poden matricular-s’hi.

3.2.5 Beques: la Universitat té un compromís amb l’alumnat amb el qual procura que cap persona amb aptituds per a l’estudi deixi de cursar una titulació per motius econòmics. La Unitat de Beques ofereix una atenció personalitzada als alumnes de grau, postgrau i màster que necessitin accedir a beques i altres tipus d’ajuts que ofereix la Universitat.

 

campaña anual ningun talento

Campanya anual Cap Talent Sense Futur - curs 2021-2022 |UIC Barcelona 

4. Impacte social

4.1 Promoció de la dona en matèries STEM

Mitjançant programes de divulgació i col·laboració, promocionem l’accés de les nenes i dones a les matèries i carreres STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques).

Per aconseguir aquest objectiu, oferim informació, esdeveniments i recursos que busquen ajudar i inspirar les alumnes en aquests estudis.    

 

4.1.1 El grau en Bioenginyeria va començar el curs 2017-2018. Com a exemple de divulgació, destaquem la comunicació promocional del Grau de Bioenginyeriaque ha inspirat moltes noies a matricular-se en aquesta carrera.

 

Sara Estruch

Sara Estruch: “La meva experiència estudiant Bioenginyeria”.

4.1.2  Una altra activitat educativa va ser la conferència #100tifiques - Un camí cap a la recerca per la Dra. Begoña Bosch, el dia 11 de febrer de 2023, en el Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència. Va explicar el paper de la bioenginyeria en la seva vida, mostrant els assoliments de les dones en la ciència i en l'enginyeria d'una manera fàcil i lúdica. Van participar entre 60 alumnes de dotze anys d'un col·legi de Terrassa.

 

Joc de cartes de dones científiques

4.2 Col·laboració amb altres universitats
Col·laboració amb altres universitats és la que fa la Facultat de Ciències de l’Educació de UIC Barcelona per afavorir les competències STEAM amb un programa Erasmus+ de la Unió Europea.

L’objectiu és desenvolupar competències científiques STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques) en l’educació preescolar a través de l’elaboració de materials i recursos educatius que promoguin la sostenibilitat entre nenes i nens de 3 a 6 anys.

Com expliquen les investigadores, “el nou projecte, que introdueix les disciplines STEAM com un camí per a la comprensió de la sostenibilitat, té com a objectiu principal dissenyar un currículum centrat en l’educació STEAM a l’aire lliure per a la sostenibilitat, complementari al currículum d’educació infantil que permeti als mestres triar recursos individuals o trajectòries d’aprenentatge”. Així mateix, el projecte dedica especial atenció a superar la bretxa de gènere i els estereotips relacionats amb l’educació en disciplines STEAM a les nenes.

El projecte està liderat per la Universitat Ignatium de Cracòvia i amb la participació de les universitats de LUMSA (Roma), el Politècnic de Milà, la Dublin City University i UIC Barcelona. 

5. Polítiques

5.1 Política de no discriminació, incloent l’admissió i la participació en la Universitat

La Universitat Internacional de Catalunya, des de la seva fundació el 1997, manté un ferm compromís en el respecte de la dignitat de cada persona, els seus drets, la igualtat d’oportunitats (accés, desenvolupament, promoció i retribució) així com la no-discriminació per qualsevol causa (nacionalitat, raça, ideologia, sexe, diversitat funcional, etc.).

Aquests principis estan recollits en els estatuts de UIC Barcelona:

“La Universitat està oberta amb esperit universal a tota classe de persones, sense discriminacions per motiu de religió, nacionalitat, procedència geogràfica o social, sexe, raça, ideologia o de qualsevol altre tipus, i cultiva sabers molt variats. Respecta la llibertat de les consciències i les legítimes diferències d’opinió entre els membres de la comunitat universitària.”

5.1.1 La Unitat d’Igualtat, creada el 2019, depèn del Vicerectorat de Comunitat Universitària i vetlla perquè es respecti el principi d’igualtat d’oportunitats i la no-discriminació per a tota la comunitat universitària (PAS, PDI i alumnat), així com els processos per abordar l’assetjament, d’acord amb la Declaració de Drets Humans i els Objectius de l’Agenda 2030.

L’any 2020, la Junta de Govern va aprovar el Protocol per a la prevenció, avaluació i intervenció davant l’assetjament i el II Pla d’Igualtat (2020-2025) i el 2022 el III Pla d’Igualtat d’Oportunitats (2022-2026). El protocol i els plans d’igualtat d’oportunitats són les polítiques i els compromisos ferms que la nostra universitat assumeix en total continuïtat amb els principis del seu ideari fundacional i els diferents plans estratègics que han guiat el seu govern.

5.1.2 En l’apartat de Legislació de la Unitat d’Igualtat es recullen les lleis, amb les accions i els procediments amb els quals UIC Barcelona treballa sobre la igualtat d’oportunitats, la conciliació entre feina-família/vida personal, la diversitat, la inclusió, el tractament i la no-discriminació per qüestió de sexe.

El 2021 es va renovar el Pacte d’Estat contra la Violència de Gènere a Espanya, per erradicar la violència contra les dones. La nostra universitat treballa des del 2019 en una sèrie de mesures per aconseguir-ho.

5.1.3 Destaquem una selecció de textos de UIC Barcelona on es recullen:

  • les polítiques de no discriminació
  • les polítiques que protegeixen aquells que denuncien discriminació, com el Protocol per a la prevenció, avaluació i intervenció davant l’assetjament UIC Barcelona (2020) i la mediació del defensor universitari en casos de mediació.
  • Normes de convivència universitària i règim disciplinari dels estudiants
    La finalitat de la normativa és fomentar l’entesa, la convivència pacífica i el respecte als valors democràtics, els drets fonamentals i les llibertats públiques en l’àmbit de les activitats universitàries.
    Per aquest motiu, es fomenta la utilització preferent de modalitats alternatives de resolució de conflictes que puguin alterar la convivència o impedir el desenvolupament normal de les funcions essencials de la docència, la recerca i la transferència del coneixement, o qualsevol altra pròpia de la vida universitària, com les activitats culturals, esportives, solidàries, etc.
    L’eliminació de tota forma de violència, assetjament o discriminació per raó de sexe, origen nacional, pertinença a grup ètnic, discapacitat, edat, estat de salut, classe social, religió o creences, llengua o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
  • Canal obert: a través del qual es pot comunicar qualsevol fet o conducta irregular que es pugui produir en l’àmbit de la Universitat, i que pugui resultar una infracció de les normes legals o reglamentàries que s’apliquin en l’àmbit de la comunitat universitària. Reglament: fets referents a situacions regulades en la normativa interna de UIC Barcelona. Tota conducta o actuació que vulneri qualsevol ideari, norma, reglament, codi, prescripció o similar (amb caràcter normatiu) que tingui establert UIC Barcelona.
     

5.2 Maternitat i paternitat

Destaquem les polítiques de maternitat i paternitat, en les quals la Universitat aplica la legislació vigent i que queden recollides en els plans d’igualtat. A més, en matèria de protecció de la maternitat disposa del suport de la Unitat de Prevenció de Riscos Laborals.

També cal assenyalar que la Universitat promou des de l’Institut d’Estudis Superiors de la Família de UIC Barcelona la formació en habilitats parentals, acompanyament familiar i polítiques familiars. El maig de 2022 va organitzar el Workshop Internacional sobre Acompanyament Familiar, amb l’objectiu d’ajudar en la formació de persones que es dediquen a aquesta tasca, com a eina preventiva per donar suport a les persones i les famílies. Hi van participar 850 persones de 50 països.

 

https://www.youtube.com/watch?v=kITDOS8hNVQ&embeds_referring_euri=https%3A%2F%2Fwww.uic.es%2F&feature=emb_imp_woyt

I Workshop Internacional sobre Acompanyament Familiar | UIC Barcelona

Pel que fa a la carrera professional, cal destacar l’alt percentatge de dones PDI. El 52 % del personal docent i investigador (PDI) el 2023 són dones.

6. Activitats

Dia internacional de la Dona

Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

Aquest vídeo mostra el compromís social de la Universitat, les polítiques impulsades i la cultura en favor del talent femení, visibilitzant el paper de la dona en la recerca a la nostra universitat, així com la importància i l’impacte que té en la societat ser investigadora i compaginar-ho amb la maternitat i tenir una trajectòria d’èxit en un sector tan competitiu.

Altres activitats: