En Jamal és un jove que va arribar com a refugiat i va completar el grau en Odontologia el curs 2022-2023.
Programa pilot d’ajuda en els estudis a un refugiat al Líban
Programa pilot que fa possible reprendre els estudis universitaris a Catalunya a persones refugiades al Líban. El programa respon a la consciència de les universitats catalanes davant la crisi humanitària existent a Europa a causa del desplaçament forçós de milers de persones per la pobresa, la guerra i la violència als seus països d’origen, que busquen un lloc segur, lliure i on es respectin els drets humans. UIC Barcelona va decidir incorporar-se l’octubre de 2017 al grup de treball impulsat per la Secretaria d’Igualtat, Migracions i Ciutadania del Departament de Treball, Afers Socials i Família de la Generalitat de Catalunya, amb la voluntat de posar en marxa un programa que permetés reprendre els estudis universitaris a Catalunya a persones refugiades al Líban que haguessin interromput els estudis universitaris als seus països d’origen. Actualment, un estudiant de Síria refugiat al Líban ha rebut els beneficis d’aquest programa i està estudiant a UIC Barcelona.
3.3.3 Servei d’atenció a estudiants amb diversitat funcional
Aquest servei té com a propòsit establir un marc de política educativa inclusiva i accessible. Des d’un enfocament vertical que comença per baix, genera consciència i sensibilitza les persones interessades en l’àmbit de l’educació superior per crear un entorn favorable per al creixement i la participació dels estudiants amb discapacitat. Això es realitza de forma activa prenent mesures per abordar els problemes d’accés, comprenent els obstacles i dificultats dels estudiants amb diversitat funcional, i creant programes de conscienciació i sensibilització per fomentar una cultura inclusiva entre tots els estudiants de la Universitat. Desenvolupa directrius per al professorat i companys respecte l’estudiantat amb diversitat funcional, i treballa per dissenyar activitats acadèmiques i un pla d’estudis sobre disseny universal i accessibilitat per a la inclusió.
En matricular-se, l’alumnat amb diversitat funcional podran disposar del servei d’atenció per a alumnes amb diversitat funcional, que depèn del Vicerectorat de Comunitat Universitària.
El programa d’adaptació als estudis, dirigit a estudiants amb diversitat funcional, inclou les adaptacions següents: ampliació de textos, formació en noves tecnologies, adequació del temps d’exàmens, classes, videoconferències i tutories en línia, gravació de les classes, reserva del seient a les aules, accés a pissarres i tarimes, mobiliari adaptat i textos en suport d’àudio.
El professorat pot realitzar adaptacions pedagògiques per a la formació en línia, tenint en compte les circumstàncies de l’alumnat.
Pràctiques externes dels estudiants amb diversitat funcional en empreses i institucions
Segons el Reglament intern regulador de les pràctiques en empreses i institucions de UIC Barcelona, les facultats subscriuen convenis de col·laboració educativa amb entitats que fomenten l’accés a les pràctiques dels estudiants amb diversitat funcional i posen a la disposició els recursos humans, materials i tecnològics necessaris per assegurar la igualtat d’oportunitats.
Per a les pràctiques externes en empreses i institucions, cada estudiant amb diversitat funcional disposa d’un tutor acadèmic de la Universitat, que té la informació necessària per desenvolupar aquesta funció. Aquest tutor supervisa i, si és necessari, sol·licita la disposició adequada dels recursos de suport necessaris per assegurar que els estudiants amb diversitat funcional facin les pràctiques en condicions d’igualtat d’oportunitats, sense discriminació i amb accessibilitat universal.
Els estudiants disposaran dels recursos necessaris per a l’accés a la tutoria, la informació, l’avaluació i el desenvolupament de les pràctiques relacionades amb les activitats i situacions personals derivades o connectades amb la situació de diversitat funcional.
Un cop finalitzades les pràctiques, el tutor de l’entitat col·laboradora elabora i remet a la tutoria acadèmica de la Universitat un informe final, que recull el nombre d’hores realitzades per l’estudiant i en el qual podrà valorar, si escau, aspectes relatius tant a les competències genèriques com a les específiques previstes en el projecte formatiu corresponent. En el cas d’estudiants amb diversitat funcional que tinguin dificultats en l’expressió oral, s’indicarà el grau d’autonomia en aquesta habilitat i si requereix algun tipus de recurs tècnic o humà.
3.4 Allotjament
3.4.1 Residències i col·legis majors
Els col·legis majors de Bonaigua, Pedralbes i Monterols estan adscrits a la Universitat i els estudiants poden allotjar-s’hi. Les instal·lacions d’aquests col·legis són accessibles per a persones amb discapacitat i els estudiants poden participar en les activitats que organitzen.
La universitat ofereix sis beques d’allotjament per a estudiants. També té conveni amb residències universitàries que tenen els mitjans per facilitar a aquests estudiants els serveis que necessiten.
3.4.2 Altres programes d’allotjament
El Programa Viure i Conviure és un programa social sense ànim de lucre que pretén promoure i facilitar relacions solidàries i d’ajuda mútua intergeneracionals.