27/06/2014

Dr. Argente Kicks off Academic Year with Talk on Diagnosis Strategies

Dr. Horacio Argente, a lecturer in General Medicine at the Universidad de Buenos Aires, gave the opening lecture of the academic year to students on the undergraduate programme in Medicine. The event took place on Tuesday, 17 September 2013, in the Assembly Hall at the Hospital General de Catalunya.

En la conferencia, titulada “Estrategias para el diagnóstico clínico”, Argente abordó cuál es el mejor método para llegar a un buen diagnóstico.

El Dr. Argente basó su discurso en que el paciente es una persona, centro de nuestra atención. “No buscamos enfermedades sino que atendemos a personas enfermas”.

En concreto habló de cuatro fases: la primera corresponde al reconocimiento del patrón, fase que, según destacó Argente, se consigue especialmente a base de ver a los pacientes y no sólo con el estudio en el aula; la segunda, el método del algoritmo, es decir, ir resolviendo cuál es el diagnóstico a través de secuencias lógicas; en tercer lugar, el método exhaustivo, es decir, la recogida de datos del paciente; y, por último, el método hipotético-exhaustivo, la formulación, a partir de los primeros datos del paciente, de una lista breve de diagnósticos presuntivos y la realización de entrevistas o pruebas adicionales para reducir la lista de diagnósticos probables.

El Dr. Horacio Argente es profesor adjunto de Medicina Interna de la Facultad de Medicina de la Universidad de Buenos Aires. Asimismo, imparte las asignaturas de Semiología y Medicina Interna en la 4.a Cátedra de Medicina Interna del Hospital de Clínicas José de San Martín (Hospital Universitario de la Universidad de Buenos Aires). Argente es también director editor de la Editorial Médica Panamericana.

Dr. Argente’s talk, “Strategies for Clinical Diagnosis”, attempted to determine the best method for reaching a sound diagnosis. He based his approach on the concept of the patient as a person and as the focal point of the practitioner’s attention, arguing that “we’re caring for sick people, not looking for sickness”.

Specifically, he outlined four stages in the diagnostic process. The first consists of recognizing patterns, which – as Dr. Argente emphasized – is largely achieved by treating patients, not just classroom study. The second stage is the “algorithm method”; in other words, reaching a diagnosis through the use of logical sequences. The third stage is the “exhaustive method”, i.e. collecting data on the patient; and the final stage is the “hypothetical-exhaustive method”, in which a shortlist of potential diagnoses is drawn up based on the primary data collected on the patient and additional tests or interviews are conducted in order to shorten the list.

Dr. Horacio Argente is an assistant lecturer in General Medicine at the Faculty of Medicine, Universidad de Buenos Aires. He also teaches the fourth-year courses on Semiology and General Medicine at the Hospital de Clínicas José de San Martín (the teaching hospital of the Universidad de Buenos Aires), and is the managing editor of the publishing company Médica Panamericana.